Dokusommer

12 programmer – Del på /
Sommerens sterkeste historier.

Thomas Seltzer

• – Barna fikk LSD istedenfor mat

The Family

Manson-familien møter Von Trapp-familien i denne bisarre og triste historien om tidenes mest merkelige dommedagssekt. Australske Anne Hamilton-Byrne og hennes mann adopterte barn fra unge, enslige mødre. Disse barna fikk LSD istedenfor mat samt identiske blondblekete frisyrer mens de ble fortalt at de snart skulle bli hentet av UFO'er. Men UFO'ene kom aldri og disse massive overgrepene pågikk i mange år uten at myndighetene grep inn. Denne filmen viser hvor mye skade karismatiske gærninger kan gjøre, ikke minst på de aller minste og mest sårbare blant oss.

• – Nå har karikaturen jaggu blitt president

Trumped

Grenseløst brautende, dum, selvopptatt, banal, vulgær og grådig, med teft for spetakkel og show. Dette er den karikerte forestillingen om amerikanere som har eksistert blant den europeiske kultureliten i generasjoner. Men nå har karikaturen jaggu blitt president. Hvordan skjedde det? I denne dokumentaren følger vi kandidatene i tidenes mest spektakulære valgkamp fram til novemberdagen i fjor der snaue 80.000 vippestat-stemmer sikret Trump valgseieren.

• – En nådeløst selvutleverende rabbagast

Matti Nykänen - helt på kanten

Min favorittmyte fra gamle dager er den om Ikaros, som laget seg vinger av fjær og voks for å fly til sola. Dessverre smeltet sola vingene hans og han falt ned fra himmelen. Historien om hopplegenden Matti Nykänen er ganske lik, men i hans tilfelle var det sprit, raske penger og indre demoner som smeltet vingene. Dette er en klassisk "rise and fall"-historie, rørende fortalt av en nådeløst selvutleverende rabbagast og livskunstner med glimt i øyet og hjertet på rett sted. Et lite stykke Finland, si!

Emma Clare Gabrielsen

• – Vi får velte oss i skinnvester, silikonpupper og ritualer

MC-klubben Satudarah

Ikke hver dag man får være flue på veggen i en nederlandsk MC-klubb? I åpningssekvensen får forræderen seg ei flathånd midt i trynet mens resten av klubben står og ser på. «ER DETTE BARNEHAGEN??? NEI!!!» *SMACK* Den neste timen får vi velte oss i skinnvester, silikonpupper, ritualer, æreskodekser, brorskap, familieliv, kalasjnikover og blålys. Sjeldent god tilgang på et ellers nokså lukket kriminelt miljø. Jeg koste meg.

• Lindas siste forsøk på egenterapi

Voldtatt

Høyst personlig dokumentar der man er med regissør Linda Steinhoff gjennom hennes livs trolig vanskeligste prosess: å anmelde den traumatiske voldtekten hun ble utsatt for 15 år tidligere. En veldig sterk og sår reise gjennom samfunnsproblemet voldtekt; traumer, ansvar, skyldspørsmål og rettssystemet. Formen er overraskende frisk og annerledes – leken, fengende og underholdende, til tross for det alvorstunge temaet. Jeg synes det funker. Filmen begynner som regissørens siste forsøk på egenterapi, men står igjen som en viktig debattfilm om voldtekt.

Andre dokumentarer