Kunne ikke spille av fordi JavaScript ikke ble funnet!

Aktiver JavaScript i innstillingene til din nettleser.

Les mer på hjelpesiden.

Seriebeskrivelse

Musikkserie

Kategorier: Kultur og NRK-arkivet
Tilgjengelig til:
Alltid tilgjengelig
Tilgjengelig i:
Verden
Første gang sendt:
NRK1 · Fredag 4. juni 1976 kl. 00:00
Siste gang sendt:
NRK1 · Fredag 4. juni 1976 kl. 00:00
Produksjonsår:
1976
Original episodetittel:
Musikknytt
Aldersgrense:
Tillatt for alle
Varighet:
39 minutter

NRKs interne arkivbeskrivelse av programmet

00:02:42
Nært Ulriken, zoom ut. Skulptur. Flere shots fra Bergen med eldre hus, norske
flagg vaier. Nært fisk i kum og fisk blir sløyet. Flagg og kirkespir. Fisk
skjæres opp. Off musikk "Bergensiana" (J. Halvorsen) med Musikkselskabet
"Harmoniens Orkester". På TC 00:03:45 Gate. Biler mot kamera med motorsykler
foran. Bilene stopper. Kongefamilien ankommer åpningen av Festspillene i
Bergen. Kronprinsesse Sonja går ut av bilen. Vi ser også nært shot i
tilsvarende bil med Eyvind SOLÅS (mv) som "Komponisten" på vei ut av bilen.
TC 00:04:30
Halvnært Eyvind SOLÅS som "Professoren" på Fisketorget. Han ønsker velkommen
til Bergen, kulturens høyborg. Om at Festspillene iår er redselsfulle, men at
neste år blir de glimrende, for da skal vi høre komponistens "Fiskesymfoni".
TC 00:04:46
Ekstr. Shot Troldhaugen med lang panorering over hus og til Eyvind SOLÅS,
programleder, foran gammelt hvitt hus. Intro programmet. Zoom inn på ham. Om
at Grieg komponerte i paviljongen.
TC 00:05:45
Ekstr. Nært pianotangenter og fire hender som spiller. Sven HENNING (mv),
festspillsjef, og Eyvind SOLÅS spiller "Norsk Dans nr. 2" (E. Grieg). Zoom ut
til total de to og tilhørere i bakgrunnen. Pianoet står midt på en gressplen.
Zoom noe inn.
TC 00:07:12
Nært Eyvind SOLÅS som spør Sven Henning om han virkelig er så gjerrig at han
ikke kan skaffe et flygel når de to skulle spille i Byparken. Sven HENNING om
at de er inne i et spareår. Han smiler. Om at det har stått et sted at
Henning ikke liker folklore og HENNING sier det er fordi det ikke er med i
festspillprogrammet. Om at han ikke synes norsk folkedans egner seg for
scenisk framførelse, men i en engere krets. Sven HENNING om at han er seg
bevisst de tingene han ikke har fått gjort i Festspillene på de fire årene han
har vært sjef. Om at han for framtiden ønsker at de kan komme i en posisjon
der de kan tilby NRK et skikkelig flygel i Byparken (med et smil) og at Solås
vel skjønner hva han mener med det. Et noe tryggere økonomisk fundament slik
at de kan planlegge framover.
TC 00:09:44
Ekstr. På Troldhaugen. Halvnært Eyvind SOLÅS som "Professoren" om at han
savner mannskorsangen som kan gi oss varig inspirasjon.
TC 00:10:08
Nært Eyvind SOLÅS intro norsk folkemusikk og kunstmusikk. Om at vi skal høre
Knut Buen spille en slått og også hvordan Grieg har omformet denne slåtten.
Han sier at verket representerer noe av det klanglige, mest interessante som
Edvard Grieg har gjort.
TC 00:10:43
Intr. Begynn nært føttene til Knut Buen, tilt opp til Knut BUEN (mv),
hardingfele, som spiller "Slåtter, opus 72" (E. Grieg). På TC 00:11:47 spiller
Antonio BIBALO (mv), piano, den samme slik Edvard Grieg komponerte den.
TC 00:12:45
Ekstr. Halvnært Eyvind SOLÅS intro neste innslag og om at han vil stille
spørsmålet "Hva musikk er?".
TC 00:13:13
Ekstr. Grieghallen, zoom inn. Så intr. hvor vi ser skulpturer av Harry Bertoia
og disse skulpturene gir kunstneriske klanger. Vi ser Rolf CLEMENS (mv),
producer, og Eyvind SOLÅS berøre lysskulpturene. Så går de bortover til neste
som blir mer en tordenlyd. På TC 00:14:07 intv. med Harry BERTOIA (mv) på
engelsk. Om at han sakte begynte med å lage disse lydskulpturene og fortsatte.
Om at det er like spennende å finne klanger som å lete etter former og farger.
Om hva lyden kan gjøre med folk som ikke er vant til slike lyder.
TC 00:15:06 Shot metallstokker i lufta som slåes sammen og lager toner med
etterklang. En slags tallerken som blir slått på og lang er tordenaktig klang.
Også shot lydmann med mikrofon. Flere skulpturer og lyder og vi ser Rolf
CLEMENS bevege disse. Flere lydskulpturer med fantastiske klanger. På TC
00:17:00 ser vi 7 malerier av Jens Johannessen som vises sammen med
lydklangene.
AU: 7 stk. malerier av Jens JOHANNESSEN.
COPYRIGHT: Ikke oppgitt (Jens Johannessen?)
Lydskulpturer av Harry Bertoia.
COPYRIGHT: Ikke oppgitt (Harry Bertoia?)
TC 00:17:53
Intv. med maleren Jens JOHANNESSEN (mv) foran maleri. Om at hans kunst fra
1969 har vært avhengig av eldre norsk kunst både fra vikingtiden, middelalderen
og også rosemaling. Om at interessen kom på en reise gjennom Hallingdal
og Numedal. Om at han er et politisk engasjert menneske, men at det å blande
politikk og kunst blir for snevert.
TC 00:19:22
Innslag med Eyvind SOLÅS som "Professoren" ekstr. som går fram og tilbake mens
han snakker i speedet tempo. Til slutt faller han rett ned på magen.
TC 00:19:26
Ekstr. Eyvind SOLÅS om at de skal til Ole Bulls eiendom på Lysøen som bærer
preg av Ole Bulls stormannsgalskap. Historie om hvordan Ole Bull fikk Edvard
Grieg til å bli komponist.
TC 00:20:27
Ekstr. shot av Lysøen i Lysefjorden, Hordaland, på avstand med trær foran.
Diverse shots av Ole Bulls hus med mange utskjæringer og detaljer. Innmellom
også shots blomsterbed i hagen. Off fele "Sorg" (O. Bull) spilt av Sigbjørn
Bernhoft Osa. (Bilyd - kamerastøy?). På slutten også shot mot fjorden.
På TC 00:21:52 Sigbjørn Bernhoft OSA (mv) on forts. å spille. Nå også med
pianoakkompagnement ved Finn NIELSEN (mv). OSA står ute på altan og vi ser
såvidt fjorden i bakgrunnen.
TC 00:23:27
Ekstr. Intv. med Sigbjørn Berhoft OSA. Eyvind SOLÅS utro musikken og sier at
vi er vant til å høre den som "I ensomme Stunde". SOLÅS spør om vi skal
betrakte Ole Bull som et hellig nasjonalsymbol eller om han også har hatt noe å
si musikalsk. OSA sier at Bull er et nasjonalsymbol (kort brum på lyd) og
begrunner dette. Om Ole Bull og at han hadde en flott figur som han visste å
framheve ved hjelp av skreddere. Historie om en eldre amerikansk dame som
hadde hørt Ole Bull og mente at den som lå nærmest Ole Bull tonemessig var
Fritz Kreisler. SOLÅS spør om Ole Bulls teknikk og om hvordan Osa tror han
holdt i fela (som Osa nå holder). OSA om hvordan Ole Bull holdt fela.
Billedlagt med tegninger av Ole Bull med fela. OSA viser også hvordan. Eyvind
SOLÅS intro neste innslag og om at Bernard Shaw ble rasende da han hørte Griegs
behandling av Mozarts sonate og at Shaw mente at man burde kaste sten. Intro
neste utøvere og at det først og fremst er det klanglige som gjelder.
AU: Tegninger (samme ark) av hånd på fele. (Ikke nevnt i statistikken.)
COPYRIGHT ikke oppgitt.
TC 00:27:23
Geir Henning BRAATEN (mv) og Jens Harald BRATLIE (mv) spiller to klaverer
"Sonate i C-moll" Kv. 545 (W. A. Mozart, arr. for to klaverer av E. Grieg).
Begynn nært hender på tangenter. Intr.
TC 00:29:53
Nært Eyvind SOLÅS som "Komponisten" kommer fra bak hushjørne og sier at han
blir overmannet av minner om da han bodde på hybel på Troldhaugen hos Edvard og
Nina Grieg. Om at det som førte ham selv sammen med Grieg var interessen for
sport og han utdyper dette. Om at Bjørnson og Ibsen var engasjert i at Nina
Grieg skulle ta svømmeknappen.
TC 00:30:51
Ekstr. Halvnært Eyvind SOLÅS og intro jazzkroa i Bergen og opptreden der.
TC 00:31:04
Intr. jazzkroa i Bergen. Andreas SKJOLD (mv) og Øistein SØBSTAD Kvintett (mv)
spiller "In a mellow tone" (D. Ellington). Applaus og rop.
TC 00:33:59
Ekstr. Nært Eyvind SOLÅS som "Slåtteby" om at han er "vonbroten" fordi
festspillene ikke har lagt vekt på "folklora" og at Ole Bull har bedt ham lage
et "spelstykke" og utbroderer dette.
TC 00:35:19
Eyvind SOLÅS ekstr. (samme sted som før) intro "det ordløse teater", en
blanding av teater, pantomime og ballett.
TC 00:35:45
Intr. HENRYK TOMASZEWSKI's PANTOMIMEENSEMBLE (mv) framfører "Det splittede
menneske" fra Henryk Tomaszewski's pantomime "I'll arrive tomorrow".
Komponist: Zbigniew Karnecki. Solist: Jerzy STEPNIAK (mv).
TC 00:28:46
Ekstr. Pan fra vann og springvann til Eyvind SOLÅS og Sverre BERGH (mv),
påtroppende festspilldirektør, som sitter på benk foran vannet. SOLÅS spør
hvorfor noen vil bli festspilldirektør. BERGH sier som norske politikere som
ikke vet hva de skal svare at "det var et godt og interessant spørsmål". Om
hva som skiller Bergen fra andre festspillby / som by ved at Bergen har sin
egenart, ikke en norsk by. SOLÅS sier at Bergh kommer fra Hamar og at han da
ikke liker bergensere og han spør hva slags teknikk Bergh bruker for å bli
venner med disse menneskene. BERGH sier at han hørte på forhånd at det var
vanskelig å komme inn i bergenske kretser, men at han aldri har merket noe til
det. Om at han kom til et teater hvor halvparten av personalet var fra andre
kanter av landet og et orkester som også kommer andre steder fra. SOLÅS spør
om bergenserne er så konservative som folk sier. BERGH sier når det gjelder
kunst er folk like konservative i Oslo, men at det ikke har vært vanskelig å
presentere ny musikk i Bergen. Han sier at de har gjort det på en litt klokere
måte enn "dere i Oslo" og begrunner dette. Om at de er et team og at det
avgjørende er å følge opp den gode begynnelsen og at de ønsker å utvide
spekteret mer enn det er gjort de siste årene.
TC 00:42:32
Program slutt.

Les mer om arkivbeskrivelsen