Kunne ikke spille av fordi JavaScript ikke ble funnet!

Aktiver JavaScript i innstillingene til din nettleser.

Les mer på hjelpesiden.

Din fantastiske hjerne Legg til favoritt

Den unge og den gamle hjernen

Seriebeskrivelse

Professor Per Andersen i samtale med Per Øyvind Heradstveit.

Kategorier: Vitenskap og NRK-arkivet
Tilgjengelig til:
Alltid tilgjengelig
Tilgjengelig i:
Verden
Første gang sendt:
NRK1 · Tirsdag 27. mai 1980 kl. 00:00
Siste gang sendt:
NRK1 · Tirsdag 27. mai 1980 kl. 00:00
Produksjonsår:
1980
Original episodetittel:
Den unge og den gamle hjernen
Aldersgrense:
Tillatt for alle
Varighet:
40 minutter

NRKs interne arkivbeskrivelse av programmet

TC 00:03:12
Malt bilde av hjernen, super tittel og undertittel. Musikk off: "Frequency B.
Drama abstract" (N. Sohal) spilt av Boosey and Hawkes. SBH 2977. Nr. gramark.
61300. VB opptak BCN 65-287. Bilde malt av Fredrik Hagen, Grafisk avd., NRK.
TC 00:03:35
Studio. 2-skudd med projektorskjerm i mellom, zoom inn til Per Øyvind
HERADSTVEIT (mv), programleder, intro.
Samtale med Per ANDERSEN (mv), professor og hjerneforsker. Generelt om den
gamle og den nye hjernen. Om at noe er medfødt og det meste er lært, at det
man er født med er muligheten.
TC 00:04:56
Per ANDERSEN om at vi begynner å lære på fosterstadiet. Billedlagt med 1
slide av plansje med tegninger av utvikling av fosterets hjerne. F.eks. kan
lyd tidlig gi reaksjoner hos fosteret. Om hjernen hos et nyfødt barn. Om
at barnet må undersøkes i våken tilstand og med hodet oppreist med støtte og at
slik vet man nå at spebarnet er mer utviklet enn man trodde før. Per ANDERSEN
om at spebarnet kan se, rekke etter og være redd for ting som kommer mot dem.
De siste 3-4 årene har man undersøkt mer om hvordan barnet tenker når de
sitter med hodet litt oppreist. ANDERSEN utdyper eksempel. Plansje av
fosterets hjerne (som før). Om hodets vei ved fødsel. Om at det kan skje
feil, f.eks. at barnet blir født med Celebral Parese. 1 slide av
apehjerne. AU for slides i hele programmet oppgis her:
AU = 13 stk. slides med plansjer av hjernen, statistikk, fotos m.m. medbrakt av
Per Andersen.
COPYRIGHT ikke oppgitt.
TC 00:13:20
Per ANDERSEN om at den unge hjernen er kresen. Han tegner kurve på over
evne i forhold til tidsmessig riktige perioder. Eksempel med sjeling og at
det beste er å få rettet opp dette i den perioden utvikling av synet skjer. Om
hva barn liker å se på. Billedlagt med 1 slide med plansje av dette. Om
sosialisering. Billedlagt med 1 slide av pingviner.
TC 00:18:56
Per ANDERSEN om den eldre hjernen i forhold til den unge og at "gammel" ikke er
det samme som dårlig. Han tegner kurver over evnen til å lese en bok.
Om at eldre kan være bedre til forstå innviklete sammenhenger særlig med
følelsesmessige elementer. Men at ting kan gå litt langsommere, og at evnen
til å puste blir noe dårligere. Billedlagt med 1 dias av kurve over
forskjellige egenskaper. Om at hjernen blir litt mindre med årene. Viser 1
slide av nerveceller. Per ANDERSEN tegner nerveceller på blokk.
TC 00:24:22
Per ANDERSEN om at reaksjonstiden blir noe dårligere med alderen. De to prøver
reaksjonstid med et ark. Også billedlagt med plansje / søyler. Om at
reaksjonstid også kan ha med beslutningsevne å gjøre. Viser slide av ny
plansje med søyler. Per ANDERSEN om at fysisk aktivitet bedrer reaksjonsevnen.
TC 00:28:09
Per ANDERSEN om hukommelse og repeterer fra tidligere program. Viktig å finne
ut hva ting er, slik at de går i riktig arkivskuff. Viser 1 slide om
hukommelsesprøve. ANDERSEN framhever erfaring. Billedlagt med 1 slide kart av
fuglers vei sydover.
TC 00:31:20
Per ANDERSEN gir løsning på forrige programs oppgaver.
TC 00:33:19
Per Øyvind HERADSTVEIT om at dette er siste program i serien og vil se
framover. Hvor kommer vi fra og hvor går vi hen? Per ANDERSEN om historikk
menneskets hjerne. Billedlagt med 1 slide med tegninger av sjimpanse- og
menneskehjerne. Om at den store forskjellen ligger i språk. 1 stk. slide
tegning av vår utvikling fra ape, mer oppreist, med større hjerne og helt
oppreist. Mennesket er eneste som kan kaste med presisjon. 1 stk. slide
tegning av menneskets hjerne med forskj. områder. Om språkevnen og at det å
kunne snakke er vesentlig for å kunne tenke. 1 slide 3 hjerner og utvikling av
strupehodet som gjør at vi kan snakke. 1 slide av rundinger. ANDERSEN om
lydfrekvenser og gir eks. på vokallyder. Om når mennesket fikk evnen til å
snakke.
TC 00:40:02
Samtalen forts. om hjernens muligheter i framtiden. Om at det er hjernen som
har gjort at vi har overlevd så godt, bl.a. at vi kan skrive slik at
informasjon blir overlevert. Om at han er ydmyk og at det er lurt å lære mest
mulig om hjernen. At hjernen blir bedre dess mer man bruker den. HERADSTVEIT
takker.
TC 00:43:24
Malt bilde av hjernen (som i begynnelsen) med 2 super sluttekster. Musikk
(som i begynnelsen).
TC 00:43:43
Program slutt.

Les mer om arkivbeskrivelsen