Copyright (C) NRK

Tre fullriggere møttes i sommer
ved Skagen for kappseilas til Færder.

Skoleskipene Danmark,
Christian Radich og Sørlandet.

Danmarks utrenede mannskap tok igjen
i iver det de manglet i kunnskap, -

- og kunne vise Christian Radich
akterspeilet allerede i starten.

I Christian Radich kom ordren hiv
anker. Barkede guttenever tok tak, -

- og omsider seg det norske skipet
etter konkurrentene.

Marinefartøyet Garm pendlet mellom
fartøyene med filmfolk om bord.

Tempoet om bord i Radich skrus opp.
Mannskapet spurter med fall og liner.

Men den sene starten lar ikke rette
på seg, og de andre er langt forut.

For amerikabåten var nok møtet
med fullriggerne en turistattraksjon.

Skoleskipsguttene er mer blaserte.
Og kapteinen gransker konkurrentene.

Men det var ikke håp, og
seierherren ble skoleskipet Danmark.

Christian Radichs åtte md. lange tokt
i Vestindia og Nord-Amerika er over.

Mye var slitt om bord,
og skroget begrodd med langt sjøgras.

Men skoleskipsguttene er
herdet etter en eventyrlig reise.

Nå er det hjemlengsel og
landkjenning. Siste draft er utseilt.

Og på kaia i Oslo venter familie
og venner for å hilse velkommen hjem.

Velkommen hjem fra lillesøster, -

- og fra mor og tante som gjerne
lytter til en fullbefaren sjøgutt.

Østfold fylke har
årets norgesrekord i nye bruer.

Flaggene heises etter den nye bru-
forbindelsen mellom Moss og Jeløya.

Det har stått strid om spenstig
høybru eller permanent lavbru.

Men mossingene mestrer kompromissets
kunst, og en klaffebru reiste seg.

Den gir Jeløya en utmerket
forbindelse med byen og fylket.

Tidligere rådmann Arne Magnussen
klippet silkebåndet.

Og Mossebrua ble høytidelig overtatt
av kommunen og havnestyret.

Mens det gamle og unge Moss
strakte hals bak sperringene.

Hakk i hæl med overleveringen
ble det nye leketøyet prøvekjørt.

Og når brua løftes, åpner den
trafikken for skip opptil 4000 tonn.

Prøvekjøringen gikk som smurt, og
startskuddet gikk for sivil trafikk.

Wilhelmsen-båten Terrier kommer
til Oslo med 70 fat vann.

Og vi som nettopp vasset i vann
og sliter med å få kjolene tørre.

Men dette vannet er nok det
dyreste vi har fått hit til landet, -

- og også det dyrebareste. Politiet
rykket ut med full eskorte -

- for den lastebilkolonnen som skulle
frakte vann for 8 mill. kroner -

- fra Oslo til Halden.

Vannet kom helt fra USA. Adressaten
er Institutt for atomenergi, -

- som har kjøpt 16 tonn tungtvann til
atomreaktoren de bygger i Halden.

Så det er ikke underlig at denne
varen blir varsomt behandlet.

Anleggets konstruktør, ingeniør Dahl,
kontrollerer at tungtvannet er ok.

Dette er teltleiren på Norges
landbrukshøgskoles grunn ute på Ås.

Der Norges Bygdeungdomslags lands-
tevlinger ble arrangert for 10. gang.

Hyggelig å se at pløying, melking og
traktorkjøring er publikumstreffere.

Det skal rygges over smale planker
og kjøres på millimeteren.

Traktorkjører Egil Braut tapte bare
2 poeng av 100 og ble norgesmester.

En annen øvelse er forhindringsløpet.
Det gjaldt å ha det i huet og beina.

Og de aller underligste feller var
blitt lagt ut. Hvor mye veier purka?

Det var bare én av ferdighetsprøvene
som skulle mestres.

Ved Sele på Jæren går en småbåt
til sjøs gjennom dønningene.

Den skal prøve lykken i sommerværet
og legge ut en not på 130 favner.

For nå er det tid da laksen leiker,
og nota går på sjøen i en fart.

Traktoren er med
for å hive inn på notlina.

Og snart står karene mann ved mann
og legger ryggen til i draget.

Tungt er det nok, men spennende
også. Det kan bli bomkast.

Men så seint som i går kom
nota i land med 200 lekre lakser.

Det ble ikke så mange denne gangen,
men fin fisk var det.

Selv om det neppe var
noen glade lakser blant dem.

Dette er Dalen i Telemark.

Og opp til en av de øverste gårdene
i denne bygda la han veien i dag.

Men han kjente seg snart som
en kjempe på tunet hos Rui-jentene.

Søstrene Ingjerd og Gurine Rui har
levet et langt og arbeidsomt liv -

- der oppe i lia. Broren
og yngstesøsteren er i Amerika, -

- men Rui-jentene drev gården med
fullt husdyrbruk helt til i fjor.

Nå er de midt i 80-årene.
Små i kroppen, men lette på foten.

Og med på leiken når kameraet
ber om en solskinnsfortelling.

Den største småbåtregattaen
på Vestlandet i sommer -

- ble arrangert på Raunefjorden
av Hjellestad seilforening.

Farkostene der borte har
sine egne, smidige linjer.

Det er
oselveren som er yndlingsbåten her.

En friskus
for den som liker sjøsprøyt -

- og en båttype med tradisjoner.

I Os har de rodd sjøen
og skjønt seg på båter i århundrer.

Byggematerialene er furu og eik,
og oselveren har bare tre bordganger.

Ennå har båtene de samme linjer,
men riggingen hører nåtida til.

Den har ikke kjøl, så mannskapet må
opp på ripa når vindkastene kommer.

Men de kappseilte likevel
med draker på Raunefjorden.