Copyright (C) NRK

Er du glad i rare kjøretøy
på både to og tre og fire hjul?

Da vil den neste halvtimen
fortone seg som 3 1/2 minutt.

Rhéa Marin. Annerledes båt
for deg som er annerledes.

Ny Golf.
Den har både kompressor og turbo!

Brudeli. Et helt nytt,
unikt og norsk konsept.

Vi har besøkt
en av Norges råeste garasjer!

Mangler du plass til bananen?

Kjøp Mitsubishi Colt Turbo,
så følger det bananholder med!

Mitsubishi Colt Turbo, eller CZT,
kan langt mer enn å frakte bananen.

Den gjør turen morsommere
enn andre småbiler.

150 hk og vekt på ett tonn
vitner om viltre egenskaper.

Men den er ikke så rå
som storebroren Lancer EVO.

Colt er myntet på dem
som ønsker det lille ekstra.

Du har alltid nok krefter.
Veigrepet tillater trykk i svingene.

Følelse er det mye av.

Klager du på sidestøtte her, bør du
bytte ut bananen med proteiner!

Ratt, pedaler og girkule
følger opp det sportslige.

I hanskerommet har du
et eget kjølerom til drikke!

CZT leveres bare med tre dører.

Men bak sitter man veldig godt.

Radio og cd—spiller er ekstrautstyr!

Naturlig i en sprek ungdomsbil.
Musikk i bilen? Nei!

Konkurrentene er
Toyota Yaris Turbo, —

— Ford Fiesta ST150 og VW Polo GTI.

Disse bilene koster
mellom kr 250 000 og kr 275 000.

Teknisk likner Colt Turbo mest
på Smart Forfour Brabus.

Bilene bygges
vegg i vegg med hverandre!

Motoren er den samme.
Smart har skremt sin opp i 177 hk!

Men prisen skiller kr 100 000
i Mitsubishis favør.

Men Forfour Brabus er morsom
og scorer maks på kul—faktoren.

Syns du CZT er tøff,
men har du ikke råd?

Sjekk ut Colt CZ3
med 1,3 liter og 95 hk.

Den er kjempemorsom
og har samme utseende og utstyr.

Da kan du trekke fra kr 75 000
og ende opp med kr 185 000!

95 hk er også mye i en liten råtass!

Av og til blir man litt forelsket.
Det ble jeg i Rhéa 750!

Det er en båt
som klart skiller seg ut!

Rhéa er bygd i Frankrike. Lang
båttradisjon etter linjene å dømme.

Men nei. Rhéa Marin ble etablert
i 1996, men tilbyr alt 8 modeller.

Alle har samme oppskrift som 750.

Den minste er 6,5 m lang,
den største 11 m.

Hvorfor liker jeg Rhéa?
Først og fremst sjarmen.

Skroget minner om greske fiskebåter.

Styrehuset? En blanding av
Grand Banks og slepebåten "Tøffe"!

Akterdekket er ikke
ulikt Fjordternens.

Plass til lek og ettermiddagslurer.

Fisketurer! Det er så stort
at du kan møblere med klappstoler.

Badeplattformen når du
gjennom en integrert, solid luke.

Her har du badestigen.

Rhéa 750 er
en ideell feriebåt for to.

Styrehuset er ikke stort,
men gir plass til både bespisning, —

— manøvrering, matlaging ...

Nede er det plass
til overnatting og toalettering.

Når solen titter fram,
åpner du begge dørene ...

Så blir styrehuset
en solskjermet del av uteplassen.

Du kan få baldakin over hele
akterdekket, festet til stenger.

Det er fint til pensjonistutflukter.
Eller om du er pensjonist selv!

Rhéa 750 er en halvplaner.

Med den største motoren, Yanmar
diesel 240 hk, gjør den 30 knop!

Minste alternativ er
150 hk Volvo diesel og 22 knop.

Denne har 210 hk Volvo Penta
turbodiesel og marsjer på 19 knop.

Toppfart ca. 28 knop.

Motorstørrelsen
ødelegger litt for prisene.

Mellom kr 888 000 og kr 967 000
må du ut med avhengig av motor.

Fart er gøy, men søker du det
når du faller for Rhéas linjer?

Derfor får du et tips.
Rhéa 750 har en lillebror: Rhéa 650.

I utstråling og sjarm er de like.
Styrehuset er like stort.

650 kan leveres
med en 62 hk Toyota—motor.

Da kommer prisen ned i kr 660 000.
8—9 knop er ikke fort, —

— men det kler en Rhéa å ha god tid!
Det syns i hvert fall jeg.

Er du sjarmert, kan du få den
med teak—detaljer og —løsninger.

La du merke til
barnas favorittplass?

Utkikksbenken
integrert i førerhuset.

Og solplattformen på øverste dekk.
Tøff—tøff—tøff—tøff ...

Dette skal handle om motor.

Under panseret skjuler det seg
et lite, men stort ingeniørverk.

Motorvolumet er på fattige 1,4 l,
men motoren tilbyr 170 hk!

Forklaringen er
kompressor og turbo!

Kompressoren sørger for fraspark
fra bunnen av. Så tar turboen over.

Resultatet er en akselerasjon
som varer langt over 100 km/t!

Bilen drar deg rett i fengsel
om du og lensmann er på samme sted.

240 Nm er tilgjengelig
fra 1750 til 4500 omdreininger.

0—100 km/t er over på 7,9 sek.

Understellet er senket
og bremsene er kraftige.

Bilen kommer med 17" felger,
og to feite rør pynter opp hekken.

Du trenger ikke store kunnskaper
for å se at dette er en VW Golf.

Men det er ingen GTI.
Den mangler siste bokstav.

Litt mer light i utseende,
i interiør, i utstyr, —

— litt mer light i ytelse,
og langt mer light i pris.

Kr 294 000.
Nesten 90 000 mindre enn Golf GTI!

I forsikringspremie
skiller det en formue!

Mange er nok spent på forbruket. Men
det får du ikke vite før neste gang!

Bare tulla. Forbruket er light.
0,72 l/mil på blandet kjøring.

For mange er light viktigere
enn både kjærlighet og nytelse.

På den ene siden har jeg et helt
unikt motorisert designprodukt.

På den andre siden en helt unik,
norsk sivilingeniør med mange ideer!

Geir Brudeli, mannen bak kreasjonen.
Hva er det?

Noe mellom mc og firehjuling.

Et leketøy eller en brukssykkel?

Ja takk. Begge deler.

Vi går tilbake i tid
til første prototyp.

Geir hadde med seg Atle som vi
kjenner fra Hareide Designmill.

Hvor startet det?

Høsten 2001 var vi ute
og kjørte en 50 cc prototyp.

En Tempo Corvette sammen med
Einar Hareide og Atle Stubberud.

Da etablerte vi samarbeidet.

Var det ønsket om
å skape et helt nytt kjøretøy?

Eller var ønsket
en mc på vinterføre?

Ideen startet med å få
et kjøretøy med bedre kontroll —

— enn mc,
og kom fra mc med armé—ski.

Du oppsøkte Hareide Designmill.

Atle, hva tenkte du
da Geir kom med ideen?

Jippi!

En drømmejobb for en bildesigner.

Det er en del utfordringer i det,
for det er nytt.

Noe som lener seg og ser
forskjellig ut i alle retninger.

Men det er vanvittig gøy!

Hva var den største utfordringen
for å få den så kjørbar?

Det er å få alle parametrene
som gjelder for kjøreegenskaper, —

— til å stemme
når den legger seg over.

Alt skal stemme
når man ligger over i 45 grader.

Det er ganske utfordrende.

Vi er tilbake i nåtid.
Alt ser lekkert ut.

Atle, hva kan du ta ansvaret for?

Det er stort sett fra setet og fram
vi har konsentrert oss om.

Rammen herfra og fram.
Og tanken.

Så har vi hjulpet Geir med spindler
og detaljer framover.

Hvordan har dialogen vært mellom
ingeniøren som tenker funksjon —

— og designeren som tenker form?

Det har vært veldig bra.
Ingeniører er jo "design killers", —

— men i dette tilfellet
er det ikke sant.

Alt er veldig synlig og åpent.

—Det var meningen?
—Ja.

I stedet for å lesse på med deksler,
var vitsen å vise teknologien.

Jeg kan ikke kjøre. Jeg sliter med
akutt betennelse i korsryggen.

Det er ikke gøy!
Så jeg får ikke kjørt.

Derfor må dere beskrive
hvordan kjørefølelsen er.

Det er som å kjøre mc. Helt til
du legger deg ned til endestoppen.

I tillegg kan du
ha beina på fotbrett.

Det gjør at du får en helt
annen kontroll, f.eks. ved sladd.

Trykker du med foten ned på brettet,
eller bruker du kroppsvekten?

Du trykker med beina. Spesielt
hvis du kjører hardt i sving, —

— har du gjerne stor kraft
på det ytre bretten. Som slalåm.

Hastighet, da?
Hvor stor fart får du her?

Dekkene suger en del effekt.
Ca. 140 km/t er toppfarten.

Utrolig morsomt å se på.
Du er rå til å kjøre!

Når får vi se
Brudeli på norske veier?

Juni 2007. Da skal vi levere
dem vi allerede har i bestilling.

Beholder den etternavnet ditt?
Brudeli?

Eller blir det KTM trehjuling?

Vi må beholde navnet!

Flaks at du ikke heter
Abrahamsen eller Jacobsen.

"Jeg har kjøpt meg
en slik Abrahamsen ..."

Siden vi startet har jeg drømt om
å få være med på kollisjonstest.

Ekstra hyggelig
at det skjer på Torslanda.

For Volvo er
sikkerhet framfor noen.

Jeg husker faren min i 1976
da vi kjøpte en Volvo 142.

Han var så stolt av støtfangerne.
Nå skulle familien kjøre trygt!

Det er én trist sak ved testen:
valg av materiell.

Vi skal ødelegge denne Volvo XC90.

Den har til og med skinnseter!
Stereo, telefon, automatkasse.

Navigasjonssystem med skjerm
som kommer opp! Kr 32 000 i Norge.

Vi skal tilintetgjøre bilen.
Trist.

Det slutter ikke der.
XC90—en skal kjøre i 50 km/t.

Den krasjer mot en bil i 25 km/t.
Den historien er også trist.

Det er den helt nye C70!

Nå er det like før det skjer noe.
Lysene er tent, vaierne er stramme.

—Twenty ...
—20 sekunder. Nå!

Five ...

For en lyd!

Wow!

Det var et dynamittsmell!

50 mot 25!

Test completed.

Nå håper jeg Einar har klart seg.

Stakkars Einar. Hvordan går det?
Ble du skremt?

Alle målinger viser at du er
fysisk uskadd, men er litt sjokkert.

En diger SUV i siden. Men du har
ingen skader. Ikke Roy heller.

Imponerende å se hvordan kabrioleten
tar imot kraften fra en diger XC90.

Den gikk klar av bunnbjelken.
Ingen personskader!

Det fine med testen er
at Volvo har bevist —

— at du sitter like sikkert
i nye C70 som i andre Volvoer.

Ingen flere argumenter
mot å kjøpe kabriolet!

Se min bil,
det er en Lamborghini ...

Alt hva jeg eier,
har jeg brukt på den!

Sjekk den garasjen!

Dette er det mest entusiastiske
rommet jeg har sett!

Gratulerer, Harald!

—Du koser deg her.
—Det gjør jeg.

Lamborghini for alle pengene.
Du har tre Lamborghini!

—Når startet interessen?
—Langt tilbake.

Det er 25 år siden.

Men Lamborghini motorsykkel
har jeg aldri hørt om!

Det er ganske spesielt. Jeg visste
faktisk ikke om det selv.

Denne sykkelen er
lagd av Boxer Bikes.

Han som eide
Lamborghini—fabrikken, —

— i 1986,
det var en rik franskmann, —

— hadde en svoger
som eide Boxer Bikes—fabrikken.

De var på fest
og satt og pratet og skrønte litt.

De ble enige om å lage
en Lamborghini motorsykkel.

"Hvorfor ichke
lage en motorschyckel?"

—Hvor mange lagde de?
—De lagde 19 stykker.

—En av de 19 står her.
—Har du mc—lappen, da?

—Ja, ja, ja!
—Det var da enda godt!

Diablo. En av de få Lamborghini
jeg har kjørt.

Din er en tidlig 90—talls.
En av de absolutt originale.

Dette er en 92—modell.
En av de første som ble produsert.

Den er eksakt lik
slik Marcello Gandini tegnet den.

Jeg kjørte på ferietur med bilen,
sammen med samboeren, —

— og da vi passerte 330 km/t
torde jeg ikke mer.

Den eneste bilen jeg har hatt som
hadde pulver igjen etter 300 km/t.

Jeg har spart den siste til slutt.

Plakaten som hang på gutterommene
i nøyaktig den rødfargen. Countach.

Den hang på mitt gutterom.

Jeg var på fabrikken. Og testføreren
gjennom 17 år, da jeg spurte ham —

— om hva den råeste bilen
de har lagd var, svarte han:

"I should say Diablo,
but that is not true."

"The best car we ever made
was the Countach."

"That is probably the best
sports car ever built." Enig?

Ja, hvis du legger til
at det må være en tidlig 80—talls.

Da er det den grommeste bilen
Lamborghini har produsert.

Det er fint vær ute, tørr asfalt.
Her har vi en Lamborghini.

Jeg kjenner han som har nøkkelen.
Tar vi en tur og oppfyller drømmen?

—I bilen jeg hadde på veggen hjemme?
—Det gjør vi!

Lyd og Lamborghini går hånd i hånd!

Det gjør det!

Er det noe spesielt
med lyden i denne?

Dette er den grommeste motoren, da.

4 liter med høy kompresjon
og seks 45 mm Weber.

Det er den sprekeste.
Den veier bare 1200 kg.

Med 375 hk rører det på seg.

Det er første gang
jeg opplever å nå taket med hodet!

—Dette er lavt!
—Det er Lamborghinien —

— man kaller Low Version.
Etter at denne ble produsert, —

— gikk takhøyden dessverre opp
med én tomme.

—Deilig!
—Likte du lyden?

Det er helt rått!

Det var bare 4500 omdreininger.

Velger du Lamborghini
til og fra jobb?

—Nei.
—Da kjører du Passat 1,6 ...

Nei, jeg kjører BMW.

Jeg vil ikke
bruke en slik bil hver dag.

Dette er en av de fineste skulpturer
og kunstverk innen bilindustrien.

Det bruker du ikke til jobben.

Jeg følger deg på den ...

Har du en råere garasje,
håper jeg du ringer meg!

Stappfull av Lamborghini.
Den siste blir stående utenfor!

This is my kind of car ...

Miura, is ...

Hvorfor synger jeg denne sangen?

Det må være fordi dette er
Frank Sinatras gamle bil.

Jeg har alltid vært Sinatra—fan,
men etter å ha sett bilen, —

— digger jeg ham dobbelt!
Sinatra spesifiserte bilen selv.

Ja. Han spesialbestilte bilen,
som den første, med metallic—lakk.

Og selvfølgelig oransje,
som var yndlingsfargen hans.

Fabrikken lagde fargen
som han godkjente.

Interiøret er villsvinskinn
og oransje langhårede tepper.

Han hadde det med seg
under fabrikkbesøket i 1969.

Han forlangte
at bilen skulle ha villsvinskinn —

— og disse teppene.
Det sitter fortsatt i.

I get no kick from champagne.

Mere alcohol
doesn't thrill me at all.

So tell me,
why should it be true?

That I get a kick ...

You give me a boot ...

I get a kick out of you!

Da bilen ble vist første gang i 66,
hadde den et teknologisk forsprang.

Definitivt. Dette var
verdens første serieproduserte bil —

— med motoren plassert midt i bilen.

Ikke en hvilken som helst motor:
V12, 4 liter, tverrstilt, —

— hvor motor, girkasse og kardang
er støpt i én aluminiumsenhet.

Med fire overliggende kamaksler,
som også var nytt, —

— og fire trippel Weber forgassere.

Det var den gangen en revolusjon.

For det andre
var den en bil som kunne —

— nå en magisk hastighet: 300 km/t.
—I 1966?!

Det var helt unikt. Den lå ti år
foran alle andre sportsbiler.

Hvor mange Miura ble produsert?

Det ble produsert 765 biler.
Det var den som het vanlig Miura, —

— så var det Miura S og SV.

Dette er en S.
Den ble lagd i 140 eksemplarer.

Det er Miuraen
det er lagd færrest av.

Hvis jeg påstår at din Miura er
verdens vakreste gjenlevende, —

— tar jeg mye feil, da?

Jeg og min venn Hans
har vært rundt i verden og sett, —

— til og med på
Lamborghinis 40—årsjubileum, —

— og jeg må si det, uten å skryte:
Dette er det beste jeg har sett —

— av Lamborghini Miura.

Nå er bilen nemlig
eksakt slik den var fra samlebåndet.

Alle skruer, muttere og alt
er restaurert.

Den er riktig gjort.

Interiøret er originalt. Jeg har
skannet fargen, som er eksakt.

Det gjenstår bare én ting: å fyre
den opp. Den er ikke riktig klar.

Men når du fyrer opp Miuraen din, —

— og stempler den godkjent,
kan jeg få være med på en tur til?

—Avtale.
—Takk skal du ha! Jeg gleder meg!

Neste uke blir vi med Tommy Rustad
og tester arbeidsplassen hans.

Vi river et hus med en 75 tonn tung
Caterpillar gravemaskin!

Endelig!
Autofil—snekka skal sjøsettes!

Tekster: Johan de Vries