Copyright (C) NRK

I anledning Grieg Trios 30-års-
jubileum har vi hørt dem i et opptak.

Til slutt hørte vi Sjostakovitsjs
Trio i e-moll, verk 67.

Det gjenstår bare nok en gang
å gratulere med 30-årsjubileum.

Men Hovedscenen er ikke slutt.
Nå til noe langt mindre seriøst.

To klassiske musikere har tatt i bruk
humor for å nå et nytt publikum -

- med klassisk musikk.
Igudesman og Joo heter de.

De har holdt på i ti år.
Mange vil huske at vi sendte -

- en dokumentar med disse to
fra Verbier-festivalen i Sveits, -

- der de tøyset med
topp internasjonale musikere.

Siden har de skapt flere
store show med stor suksess.

Sist vinter gjestet de Bergen og
Grieghallen med Big Nightmare Music.

Et show der de tøyser og
tuller med klassiske temaer.

Det skapte stor stemning
i en fullsatt Grieghall.

Disse to har i likhet med Grieg Trio,
kjent hverandre svært lenge.

De traff hverandre i London på
musikkskole. Da var de bare 12 år.

Hyung-Ki Joo,
musiker og komiker
Vi møttes da vi var 12,
men mentalt er vi fremdeles 12 år.

Kanskje vi var mer
modne den gangen enn vi er nå.

I likhet med god norsk Jarlsberg.

Du er russisk, og du er britisk-koreansk.

Dere møttes som 12-åringer.
Hadde dere samme humor?

Vi er påvirket av britisk humor.

Monty Python osv. Men den
er også påvirket av teateret.

Tsjekhov-stykker,
Oscar Wilde, Bernard Shaw.

Vi har lest mange skuespill. Vi har sett
mye teater, men har også lest mye.

Til sammen har vi sikkert
lest flere skuespill enn andre ...

Det er en lidenskap. Vi har skrevet
musikk siden vi var 14-16 år gamle.

Enda tidligere. Så tidlig som
kvart over fem om morgenen ...

Jeg ble musiker for å kunne komponere.

Vi skriver mye sammen.

Alle arrangementene er felles.

Iblant er det noen stykker
som er mer ham eller mer meg.

Vårt neste store prosjekt er
et bestillingsverk fra Zürich Tonhalle -

- i forbindelse med orkesterets
150-årsjubileum i 2018.

Vi fikk i oppdrag å skrive en helaften for
orkesteret deres. Det er vårt neste show.

Konserter generelt bør
og kan bli lettere tilgjengelige.

Det er noe vi står for. Når vi gjør
andre mer "klassiske konserter", -

- tilfører vi vår egen stil.

Ikke nødvendigvis humor heller.
Den gang var det et musikkstykke.

Ta Beethovens fiolinkonsert.

Mellom satsene spilte
de fiolin med buene opp ned.

Konserter og diktopplesninger i ett.

Og publikums oppførsel!
De applauderte gjerne mellom satsene.

De klappet midt i satsen!
Når det var noe de likte, klappet de.

Som hos oss.

Vi sier ikke at publikum skal klappe
voldsomt under Verdis Requiem, -

- men publikum bør få lov til
å gi uttrykk for hva de føler.

Det vil gjøre det lettere for
unge mennesker å gå på konsert.

Dere har spilt med BFO tidligere.

Hvordan reagerte de
første gang de traff dere?

Det sies at nordmenn er sjenerte.

Men alle som opplever det orkesteret,
ser at nordmenn ikke er sjenerte.

Det gjelder publikum òg.
Vi har spilt ganske ofte i Norge.

Publikum har bestandig
vært veldig entusiastisk!

Orkesteret er spesielt tilgjengelig.
Det var en uvanlig god match -

- for å kunne gjøre
dette fjernsynsopptaket her.

Konsertmesteren gikk forresten
på skole sammen med oss.

Fantastisk fiolinist.

Vi kjente henne, siden vi alle er 12 år.
Hun kommer til å hoppe opp og danse.

-Hun ser fremdeles ut som hun er 12.
-Sant nok.

Bare mentalt, da.
Andrew Litton er en god venn.

En fantastisk dirigent.
Kjempeartig fyr.

-Han er 12!
-Han er uten tvil 12 år!

Mine damer og herrer.

Nå blir det Mozart.

Nei ...

Kun for dere,
mine damer og herrer ...

James Bond!

Tusen takk.

Du forstår ikke dette.
Her har vi et oppegående publikum.

Et dannet publikum.

Et publikum fra Bergen.

Du skjønner hva jeg mener?

De vil høre Mozart,
så nå spiller vi ...

Hør nå her,
vi skal spille James Bond for dere!

Det er jo åpenbart.

Overhodet ikke.
Vi skal spille Mozart for dere!

Det der kaller jeg reaksjon!

Vi skal spille James Bond for dere!

-Nå kaster vi ikke bort mer tid!
-Mozart!

James Bond!

Der hører du!

Mozart ...

Nei ... James Bond.

Mozart.

-De vil høre Bond.
-Mozart.

-Bond!
-Mozart!

Mozart!

Yeah!

Yeah, kom igjen! Kom igjen, da!

En, to, tre, fir'!

Ja!

Beklager.

Mine damer og herrer.

blir det Mozart.

Nydelig.

Jeg bare lurte på en ting ...

Kan vi spille den i A-dur i dag?

Nei.

Det er Mozarts
Tyrkisk marsj i a-moll.

-Det er ikke mulig å spille den i A-dur.
-Jeg forstår det. Har du glemt hvor vi er?

-Vi er i Grieghallen i Bergen!
-Ok?

Det er annerledes her!

Vi er nordpå!
Energien er mer intens! Mer positiv!

Her er det fjorder og laks og reinsdyr!

Regn! Jarlsbergost!
En av verdens beste oster!

Ærlig talt!

Jeg mener det!

Herregud, Elvis er jo fra Norge!

Og vi digger Elvis, ikke sant?
Bare kjenn lukten av ...

Feng shui-en her sier A-dur!
Vi spiller A-dur!

Jepp!

Nå låter det mer norsk ...

Poenget er at det skal låte mer ...

Mer orientalsk!

Mer tyrkisk!

Arabisk, jødisk, latino,
indisk, asiatisk, kinesisk!

Noe à la ying yang tai chi ping pong!

Som ping pong?

-H-ene dine.
-H-ene?

-Ja, det er det jeg sier. H-ene dine.
-Hva med dem?

-Tonen H!
-Å ja ...

De er for høye.

For deg er de her oppe.

Nei.

Jeg vil at de skal være her nede.

Ok.

Åpne chakraene!

Åpne chakraene ...
Nei, det ligger her!

La energien strømme ut! Sånn, ja.

Opp med munnen. Stikk tungen godt ut.

Pust dypt inn.

Og ut.

Og inn.

Og ut.

Og inn ... Sånn, ja!
Flotte greier!

Beklager,
men jeg føler meg som en dust.

Det er det du er.

Spill B istedenfor H, ok?

B, ok?

Fortsett.

Alltid B. B!

Hei! Hei!

Hva er det med B du ikke
skjønner? B! Er det mulig?!

Maestro, kan du vise ham?

Ja da!

Takker ærbødigst.

Mine damer og herrer ...

Nå skal vi faktisk spille Mozart for dere.

Takk.

Den langsomme satsen
fra klaverkonsert nr. 2 -

- av Sergej Rakhmaninov.

All by myself!

I don't wanna be all by myself

anymore!

When I was young
I never needed anyone.

And making love was just for fun.

Those days are gone.

-Living alone ...
-Living alone.

I think of all the friends I've known.

Alle vennene han har hatt.

When I dial the telephone ...

There's no one home.

Det er ingen hjemme.
Ikke en sjel!

Ikke engang på fødselsdagen hans!

All by myself!

I don't wanna be
all by myself

anymore!

All by myself!

I don't wanna be all by myself

anymore!

Jeg vil ikke være alene lenger!

Ingen er glad i meg!

Jeg er glad i deg!

Og nå, mine damer og herrer!

Tre regler for
å lykkes i musikkbransjen!

Alt som skal til, er tre regler.

En, to, tre, en, to, tre ...
Da begynner vi!

Første regel:

Husk å alltid smile bredt!

Regel nr. to:

Spill kun musikk som alle kjenner!

Dere kjenner den?

"An der schönen blauen Donau".

Mozart!

Og regel nr. tre:

Vis deg frem!

Hysj!

Yo me voy a Uruguay

porque me gusta la gente.

Yo me voy a Uruguay.

Es casi siempre caliente.

Uruguay es el mejor país.

Mejor que Francia
y mejor que Paris.

Yo me voy a Uruguay.

Me voy urgentemente.

Yo me voy a Uruguay.

Uruguay!

Es el mejor país.

Yo me voy a Uruguay.

Yo me voy a Uruguay.

Uruguay es el mejor país.

Yo me voy a Bergen!

Yo me voy a Bergen!

-En, to, tre, fir'!
-Uruguay!

En, to, tre, fir'!

En gang til!

En, en, to, tre, fir'!

Fem!

Luis Rebeiro!

Yo me voy a Uruguay.

Yo me voy a Uruguay.

Yo me voy a Uruguay.

Yo me voy a Uruguay.

Alle sammen danser!

Uruguay es el mejor país!

-Takk!
-Mange takk!

Er du nødt til å være
tilgjengelig 24 timer i døgnet?

Må du ta en telefon i konsertsalen?

Ikke noe problem!

Last ned de nyeste
Igudesman & Joos ringetoner!

Når dere lytter til Mozart,
last ned ringetone A.

Når orkesteret spiller Brahms,
last ned ringetone B.

Ah ... Om dere mot formodning
skulle lytte til Schönberg, -

- last ned ringetone C.

Sist, men ikke minst:

Til selveste avslutningen
last ned ringetone D!

Mine damer og herrer ...

Velkommen til årets
barokkomponist-fribrytingsfinale!

Den tyske barokkspesialisten -

- har skrevet 48 preludier og fuger:

Johann Sebastian Bach!

Motstanderen hans
er "den italienske hingsten", -

- som har skrevet musikk i alle årstider:

Antonio Vivaldi!

Jeg ... er ...

Seierherren!

Nei!

En gang til!

Rakhmaninov ...

Store hender!

Jeg ... Korea!

Små hender.

Det er bare hendene som er små!

Yom Kippur.

Falafel.

First I was afraid, I was petrified.

Kept thinking I could never
live without you by my side.

But I spent so many nights

thinking how you did me wrong,

and I grew strong

and I learned how to get along.

And so you're back from outer space.

I just walked in to find you here

with that sad look upon your face.

I should have changed that stupid lock,

I should have made you leave your key,

if I had known for just a second
you'd be back to bother me.

Go on now, go, walk out the door.

Just turn around now
'cause you're not welcome anymore.

Weren't you the one who tried
to break me with goodbye?

Did you think I'd crumble,
did you think I'd lay down and die?

Oh, no, not I,
I will survive.

As long as I know how to love,
I know I'll stay alive.

Rock videre, Bergen!

Alle sammen nå!

Jeg hører dere ikke! Høyere!

Jeg hører dere ikke!

Kom igjen!

Jeg hører dere ikke!

Kom igjen! Jeg hører dere!
Kom igjen, da! Jeg hører dere ikke!

We will survive!

Mine damer og herrer!

Det er deres orkester!

Helten! Maestro Andrew Litton!

Stor stemning etter konserten
med Igudesman og Joo, -

- sammen med BFO
under ledelse av Andrew Litton.

Dette var et opptak
fra tidligere i vinter, -

- og det siste vi hadde på
Hovedscenen her i kveld.

I Bergen er det fremdeles
festspill på gang.

Vi er tilbake neste uke
med et festspillkonsept.

Da skal vi til Lysøen, Ole Bulls
utrolig vakre hjem utenfor sentrum.

Der skal vi høre
fjorårets vinner av Virtuos -

- og Den norske solistpris,
fiolinisten Ludvig Gudim -

- i samspill med Håvard Gimse.

Neste uke blir det også
jazzkonsert med Charles Lloyd -

- i et opptak fra fjorårets
jazzfestival i Oslo.