Copyright (C) NRK

En nordnorsk legende,
en helt fra Stavanger,

et hardbarka rockeband
fra Trøndelag.

De har én ting til felles,
udødelige sanger.

Derfor så skal de bli hyllet i dag.

Den første har vunnet
tre Spellemannpriser.

Hun er praktfullt poetisk
og grenseløst bra.

Hun har bergtatt oss
med sine ærlige viser.

Er du nord i landet da?

Er du nord i landet da?

Lenge har vi ønsket henne inn
i Rockheim Hall of Fame.

Nettopp nå var tiden endelig inne!

De møttes på en reise,
på en reise over land og jord.

Den bæres av et håp
og langs ei skinne.

Hun har skrevet
et hundretalls hudløse låter

om kjærlighet, lidenskap,
lengsel og savn.

Og kunne jeg skrive på himmelen nå:

Kari Bremnes,
så skreiv jeg ditt navn.

Nå blir det party,
for nå skal vi hylle

en av Rogalands
største og viktigste menn.

Nå tror du vel sikkert
det er Kristian Valen,

men nei, det er han
fra The September When.

Han vokste opp i Stavanger
med popstjernedrømmer.

Og det tok ikke lang tid
før drømmen ble sann.

Nå synges det i alle barer i Norge:

Tore Tang,
ein gammal mann.

Hele byen kjenner ham.

Han er kjent som en velkledd
og stilbevisst herre

som alltid serverer et eksplosivt show.

Med kvinner som Frøken Vilikke,

Annabelle, Lydia
og selvsagt The Birmingham Ho.

Ja, i snart 40 år
har han pumpet ut slagere.

Tiden har gått så forrykende fort.

Iblant var det rykter
om langdryge nachspiel,

men han står gjerne
til ansvar for alt han har gjort.

For et liv, for et liv!
I take the full responsibility!

Yeah, yeah, yeah!

For et, for et, for et, for et liv!
I take the full responsibility!

Yeah, yeah, yeah!

Gratulerer, Morten Abel!
Du er rett og slett helt rå!

Nå skal du innlemmes i Rockheim,
så jeg spør deg her og nå:

Hvordan føles det å være her i kveld?

Hvordan føles det å være spesiell?
Hvordan føles det å bli høy på seg selv?

Det går bra,
så lenge han holder hodet over vannet.

Og nå er vi kommet
til de tredje i rekka.

De er rett og slett rockere
på skyhøyt nivå.

De er de eneste trøndere
som fyller en stadion.

Ja, bortsett fra Åge og RBK.

Men husk at Åge har aldri
hatt låter på Billboard

eller spilt i L.A. og hatt USA-hits.

Du kan si hva du vil
om Rosenborg ballklubb,

men Ola By Rise,
han var ikke med i The Kids.

Stage Dolls var utstyrt
med puddelfrisyrer.

Det var klart 80-tallet,
hvis du var i tvil.

Nå er håret blitt tynnere
og litt gråere i fargen,

men fortsatt så svinger det
av "Wings of Steel".

I'll fly like an eagle,
wild on wings of steel'n thunder.

I'll run with the wolves at night,
yeah, yeah, yeah!

Ringen er sluttet, nå er de tilbake.

Plassen i Rockheim står endelig klar.

Men ingen storslagen Stage Dolls-finale

ville være komplett uten sologitar!

Hard to say goodbye.

Spread your wings and fly.

Hard to say goodbye.

Spread your wings and fly.

Velkommen skal dere være
til Rockheim Hall of Fame!

Vi skal innlemme Stage Dolls!

Kari Bremnes!

Og Morten Abel!

-Morten Abel! Fantastisk! Velkommen!
-Takk.

Hvordan er det å bli omtalt som
en institusjon i norsk pophistorie?

-Ser du deg tilbake noen gang?
-Man ser tilbake på gode stunder -

- man har opplevd med venner i band.

-I musikkverdenen ser man fremover.
-Du har hatt en fantastisk karriere.

Du har vært profesjonell musiker
og sanger siden før du ble myndig.

Vi har vært på Rockheim-
museet og gravd i arkivene.

Vi har funnet fram til litt av
den mangefasetterte karrieren din.

Her er et glimt av hva
vi kan oppleve med Morten Abel.

I try to crack her up.

Ingen vet hvor haren hopper, og
det samme gjelder for Morten Abel.

Popstjernen fra Stavanger har vært
ledende innen norsk pop i tre tiår.

Først i Mods. Så The September When.
Og så som soloartist.

Morten Abel Knutsen
trår sine barnesko i Bodø.

Karrieren tar av når han
som 15-åring flytter til Stavanger -

- og blir innlemmet
i miljøet i oljebyen.

I 1980 blir han medlem av Mods.
De synger på norsk.

Hiten "Tore Tang" blir så enorm
at den fremdeles tolkes av stjerner -

- som ... Camilla Herrem.

Tore Tang, ein gammal mann.

Morten Abel vil gjøre Mods
internasjonalt anerkjent.

Men uten et stort plateselskap
i ryggen blir bandet oppløst.

Han tar med seg Helge Hummervoll.
Drømmen om anerkjennelse -

- oppnås med The September When.

Bullet me. Bullet me.
I take the full responsibility.

Etter ni år og fire plater blir
The September When oppløst i 1996.

Abel hopper videre. Vips er han
gitarist og leder for trioen Peltz.

De vekker debatt i pressen
for et altfor vågalt platecover.

I 1997 er det for alvor
fokus på solokarrieren.

Han flytter til London. Snowboy er
en beskjeden start på solokarrieren.

Men det tar fullstendig av
med plate nummer to.

Abel selger 140 000 plater
og henter Hit Award-prisen -

- for beste mannlige artist.

Platene I'll Come Back and Love
You Forever og Being Everything -

- befester Abels stilling som
en av Norges ledende stjerner.

Det er velkjent at alle oppløste band
en dag gjør comeback.

I 2008 kommer
The September When tilbake.

De holder konserter
og gir ut et nytt album.

Abel holder flere
gjenforeningskonserter med Mods.

Den første er på hjemmebane foran
25 000 elleville fans i Stavanger.

Han blir en del av den norske
folkesjela med "Hver gang vi møtes".

Ekstra stas er det når Posten
hedrer ham med eget frimerke.

Han vender tilbake som plateartist,
med Odd Nordstoga som produsent.

Abel slipper albumet "I fullt alvor"
og vinner hedersprisen -

- under Spellemannutdelingen
for 2014.

Den som har beina
trygt planta på jorda, står stille.

Hvor Morten Abel
beveger seg videre, vet ingen.

Men takk så langt, Morten!

En hai må være i konstant
bevegelse, ellers dør den.

Det gjelder deg også. Du er
alltid på leting etter noe nytt.

Hvorfor har du brutt opp noe som har
vært en suksess og gått videre?

Jeg tror det er fordi jeg er
så opptatt av musikken og uttrykket.

Det forandrer seg jo.

Jeg må være med på den utviklingen
for å skape nye ting.

Og det er jo en nysgjerrighet
som person.

Det gjør at man leter i musikken -

- for å overraske seg selv.
Finne spenninger.

Du har kombinert Mods med rockeliv.
Dere sang på norsk.

Etter hvert på engelsk
med The September When.

Jeg husker dem som tenåring.
Det var kronprinsens favorittband -

- og fikk mye presse.
Dere var overalt.

-Hva husker du best fra den tiden?
-Støyen ... Vi var alltid på turné.

Du kom hjem,
og så var du hjemme i ...

Kofferten lå der.

Alltid på turné.
Det var en lang opptur.

Fantastisk!
Være med sine beste venner -

- og gjøre noe
som veldig få kan oppleve.

Endeløs turné. Helt magisk.

Jeg kan nevne
store festivaler og øyeblikk, -

- men det var hele den tiden
man lærte å sette pris på.

Stavanger var og er et sted
hvor det yrer av musikkliv.

Jæren er et spesielt bra sted.

Jeg spilte der i går. På Bryne.
Jærnåttå. Veldig fint.

Nå har vi brakt Jæren hit.
Vi har noen overraskelser til deg.

Jæren har fostret Kaizers Orchestra,
hvor Terje Winterstø Røthing er med.

Han er også leder
for et annet orkester.

-Vi spilte med dem i går. Skambankt.
-Det er helt riktig.

Vi har nå Skambankt på plass.

De skal gjøre September When-
klassikeren Sometimes Serious.

You and I have a brand new dog.

You and I like to sleep a lot.

Yeah, we like to sleep a lot
with the brand new dog in our bed.

You and I lay on a flower bed.

Our lips are dry
and our eyes are red.

You and I could get silly.

But that don't really bother me.

If we decide to,
we decide to no compromise.

If we decide to,
we go the whole nine yards.

You know it sometimes gets
so serious it's frightening.

Yeah, it sometimes gets so serious,
serious with us as it can get.

Sometimes, yeah.

You and I we are the big event.

You and I we raise a monument.

Put up a monument
for the big event of the year.

You and I we need no guidance.

We close our eyes
for any influence.

Put up a full defence
for any influence on our way.

If we decide to,
we decide to no compromise.

If we decide to,
we go the whole nine yards.

You know it sometimes
gets so serious it's frightening.

It sometimes gets so serious,
serious with us

as it can get sometimes, yeah.

It sometimes gets so serious
it's frightening.

It sometimes gets so serious,
so serious

as it can get sometimes.

If we decide to, we decide to ...

If we decide to, we decide to ...

Skambakt med Sometimes Serious.
Hva syns du?

Jævlig bra.
Jeg digger jo Skambankt fra før.

Det var jo kanon!

Etter September When
blir det solokarriere.

Du begynner på nytt.
Du reiser til London -

- og lager plater.
Hvordan var det?

Det var totalt frihet igjen.
Helt alene ...

Spenningen.

Se hva du får til. Du skrev musikk
ustanselig. Skrev og skrev og skrev.

London-perioden var helt fantastisk.

Sitte i en leilighet midt i London -

- og oppleve den vanvittige
musikkulturen som er der.

Du har jo skrevet
noen flotte låter på engelsk.

Hitsene kommer som perler på en snor.
Nå er du tilbake igjen på morsmålet.

Du startet i Mods med norsk
Nå er du tilbake igjen på norsk.

-Hvordan er det å skrive på norsk?
-Litt dagbokaktig. Det blir nærmere.

Det er lettere
å bruke mer direkte språk.

Mens på engelsk liker jeg
å bruke store bilder.

Sette sammen setninger
og gi dem min egen mening.

På norsk blir det mer konkret.
Det har vært spennende.

Er det en utvikling siden Mods?

-Er det mer komplisert?
-Jeg får virkelig håpe det!

-Ikke undervurder Mods-tekstene!
-Mye fint der.

En som har bitt seg merke
i særlig en av disse tekstene, -

- venter på å få hylle deg.

Til deg, Morten Abel,
kommer Ingebjørg Bratland.

"Me to går alltid aleina".

Me va mykje yngre då.

Det e lenge siden nå.

Me va så små då.

Alt det fine me fant på.

Fekk aldri lyst til å

gå heim igjen.

Me va så redde for det,

at dei andre fikk se

at me to va sammen.

Me gjekk og gjømte oss vekk.

Under et tre, bak en hekk.

Så fint at ingen såg oss.

Me to går alltid aleina.

Me passar best for oss sjøl.

Me to går alltid aleina.

Eg vente te du kjem heim igjen.

Eg minnes det som e forbi.

Me fekk altfor lidå tid

te å ver sammen.

Tiå gjekk så altfor fort

te å gjer det me skulle ha gjort.

Ein gong.

Alt det eg tenkte så på,

men eg lot tankane gå

når me to var sammen.

Eg va så sikker på det

at det aldri skulle skje,

at du ein gong gjekk frå meg.

Me to går alltid aleina.

Me passar best for oss sjøl.

Me to går alltid aleina.

Eg venter te du kjem heim igjen.

Me to går alltid aleina.

Me passar best for oss sjøl.

Me to går alltid aleina.

Eg venter te du kjem heim igjen.

Ingebjørg Bratland!

Ja, Morten ...

Jeg trodde ikke jeg skulle se deg
rørt i kveld, men nå ble du rørt.

-Jeg sitter så nær at jeg ser det!
-Litt svett i pannen.

Det var nydelig!
Tusen takk, for all del!

Det er på tide du innlemmes
i Rockheim Hall of Fame.

Vi har lyst til
å gjøre det ordentlig.

For å innlemme deg i Rockheim -

- har vi en av norsk countrys
ypperste artister: Claudia Scott!

Morten, du er en artist
jeg har stor respekt for.

Artist og låtskriver.

Du har integritet,
du har din egen stil.

Du er en person
som kommer opp med -

- gode tekstlinjer
og gode melodier.

Du har vært aktuell
i Norge i fire tiår.

Det er en stor glede for meg å kunne
overrekke deg denne prisen, -

- som er høyst fortjent!
-Et nytt album?

Gratulerer!

It takes a lifetime
just to make it work.

Maybe universal, atoms
go berserk inside my little brain.

Prefer to stay insane
than to walk the narrow lane.

I've seen it all before.

Then fall asleep at night.
Forget you had a fight.

You're friends the next day.

It's hard to stay awake
after an exciting day.

It's hard to stay awake.

It's hard to stay awake
after an exciting day.

It's hard to stay awake
after an exciting day.

It's not easy to make a new friend.
It's easy to pretend.

But it's hard to make a friend,
unless you are a child.

I'd like to be a child,
a child running wild.

Lots of places to hide.

Then fall asleep at night.
Forget you had a fight.

You're friends the next day.

It's hard to stay awake
after an exciting day.

It's hard to stay awake.

It's hard to stay awake
after an exciting day.

It's hard to stay awake
after an exciting day.

Create for me a little open space.

I need it just in case I have to make
a hit. Then I might need it.

A little green lawn
where the game could play on

and we could be children.

Then fall asleep at night.
Forget you had a fight.

You're friends the next day.

It's hard to stay awake
after an exciting day.

It's hard to stay awake.

It's hard to stay awake
after an exciting day.

It's hard to stay awake.

It's hard to stay awake
after an exciting day.

It's hard to stay awake.

It's hard to stay awake
after an exciting day.

It's hard to stay awake
after an exciting day.

It's hard to stay awake
after an exciting day.

Kari Bremnes
har hatt en eventyrlig karriere -

- siden den musikalske
oppveksten i Lofoten.

Hun omtales som
en av våre største viseskatter.

Jeg tok turen turen
til Rockheim-museet.

Her er historien om Kari Bremnes.

Kari Bremnes er
en av Norges nasjonalskatter.

Med sin spennvidde kan det føles
begrensende å kalle henne visesanger.

Jeg er visesanger. Det er jeg.
Men du vet, man kan være flere ting.

Hun er historieforteller,
vokalist, tekstforfatter, -

- komponist, kabaretartist, cand.mag.
i nordisk, journalist og skuespiller.

Hva om regjeringa fikk et varsel?

Hun vokser opp i en musikkinteressert
familie og oppdager Cohen og Dylan, -

- og inspireres av lysende
somre og mørketid.

Som 19-åring flytter Kari til Oslo.

Ola og Kari opptrer
i Søndagsposten på NRK, -

- en fødselshjelper
for plata "Folk i husan".

I 1981 blir Kari Bremnes
vokalist i Stiftelsen.

Hun skriver sine første tekster
og opptrer i MGP med "Romantikk".

Få kan kommunisere så grense-
sprengende hudløst som Kari Bremnes.

1987 kommer "Mitt ville hjerte"
med dikt av Tove Ditlevsen.

Hun mottar Spellemannprisen samme
år, og dem er det blitt flere av.

Årets Spellemannvinner:
Kari Bremnes!

Kari Bremnes!

På albumet "Blå krukke"
skriver Bremnes egne tekster.

Som tekstforfatter
gir hun ofte melankolien et ansikt.

På "Spor" forfatter Kari Bremnes
sin første melodi:

Signaturlåta "Københavnerkneipe".

Københavnerkneipe-kelner'n
bad ho gå et anna sted.

Vi bad jenta om å sett sæ ned.

Kari Bremnes fortsetter å skrive
bejublede tekster og melodier.

Hun blir for alvor folkeeie
etter "Gåte ved gåte".

Hun gir også ut
to engelskspråklige album, -

- reiser på turné i Japan
og blir godt mottatt i Tyskland.

Hun gir ut plater med brødrene
og deltar på "Salmer på veien hjem" -

- med Ole Paus og Mari Boine.
I 2017 gir hun ut "Det vi har".

Den første utgivelsen på
eget plateselskap: Månestein.

Platen viser en fornyet Bremnes
i elektronikalandskap.

At multikunstner Kari Bremnes
fortjener en plass i Rockheim, -

- hersker det ingen tvil om.

Det er sånn det er.

Alle vet jo det.

Alle vet jo det.

Alle vet jo det.

Det er sånn det er.

Alle vet jo det.

Alle vet jo det.

Og her er hun: Kari Bremnes!

Kari!

Jeg tenker på alle de gangene
jeg har sittet med headset og te, -

- og hørt på de melankolske
visene dine. De går rett i hjertet.

Gjerne fordi de er
så bunnløst ærlige.

Hvordan er låtskriverprosessen din?

Alt starter med tekst hos meg.

Jeg må ha en idé
om hva jeg skal fortelle, -

- hvordan teksten ser ut, -

- før jeg kan lage musikk på det.

Jeg har prøvd
å få ideer til en låt, -

- men har ikke klart
å lage tekster opp på det.

Teksten definerer
egentlig hvordan sangen blir.

Etter hvert kommer det
en melodi på det jeg skriver.

Eller et beat, rytme. Ellers må jeg
jakte på det når teksten er ferdig.

Den setter premissene.

Visesangere lever gjerne
etter mottoet:

"Av dur er kommet -
til moll skal du bli."

Bør man være litt deppa for å skrive
sånne gode låter som du gjør?

Ikke deppa,
men jeg er nok mollstemt fra starten.

Jeg tror ikke jeg kom fra dur,
men fra moll.

Når jeg skal prøve mikrofonen,
så sier musikerne mine:

"Du synger alltid i moll du,
det er jo ikke noe dur."

Jeg er laget sånn. Det har ingenting
med å være deppa å gjøre, men ...

Kanskje det er mye mørketid i meg,
men mørketid er også noe fint.

Det er ganske mye lys der, og det
er ganske mange hemmeligheter.

Jeg er ikke noe redd for det mørket,
og det gjør meg ikke nedstemt heller.

Jeg tror at mennesker
har mye av begge deler.

Jeg forteller jo ikke
bare om triste ting. Ikke bare!

Det er jo ett og annet lysglimt.

Og en av de tekstene som
virkelig mange har knyttet seg til, -

- er "Nytt imellom oss".

Hva var historien bak den låta?
Hva ville du si med den?

"Nytt imellom oss".
Det er jo sånne glimt som ...

Det er vel sånn med oss alle
at plutselig kommer det et klarsyn.

Og i et forhold
med et annet menneske, -

- tror man kanskje
når det har gått lang tid, -

- at man kjenner det mennesket.

Du vet hva han skal si,
eller hva du selv skal si.

Og plutselig oppstår det noe
som gjør at det skjer noe nytt.

Noe nytt som åpner seg.

Det har jeg opplevd noen ganger,
og det var det verd å skrive om.

Du tar tak i det unevnelige.

Det er jo en av de fineste
tekstene du har skrevet.

En utrolig fin låt. Og det er
en annen som elsker den teksten.

Han er kanskje en av de
beste tekstformidlerne vi har:

Bjarte Hjelmeland.

Og Bjarte har lyst til
å gi deg "Nytt imellom oss".

Det e kommet
nåkka nytt imellom oss.

Nåkka som eg ikkje kan forklare.

Trur du at det bare e et blaff?

Tror du vi kan få det til å vare?

Kanskje e det nåkka vi har hatt.

Nåkka som vi langsomt gikk ifra.

Uten at vi skjønte ka som skjedde.

Uten at vi visste ka det va.

Det e kommet nåkka nytt
imellom oss.

Eller det e kommet no tilbake.

Det kom gjennom vinduet en natt.

Satte seg i veggene og taket.

Kommet hit med alt vi hadde glemt.

Funnet våres hemmelige blikk.

Uten at vi skjønte ka som skjedde.

Uten at vi fattet ka vi fikk.

Det e kommet nåkka nytt
imellom oss.

Trur du vi kan få det til å bli her?

Livet e en sang vi ikkje kan.

Og no går den akkurat forbi her.

Det du har i øynene dine no.

Det som gjorde vannet om til vin ...

Uten at vi skjønte ka som skjedde.

Og at det va vi som slapp det inn.

Du har ikke bare en melankolsk side,
men en politisk også.

I 2003 så medvirker du på
en plate fra Kirkelig Kulturverksted.

Det var en sang som kommenterte
Bushs omtale av ondskapens akse.

Du sang arabiske sanger sammen
med Annisette fra Savage Rose -

- og svenske Eva Dahlgren. Eva satte
så stor pris på å jobbe med deg, -

- at hun har valgt
å sende deg en hilsen.

Jeg er så glad for
at jeg får sende deg en hilsen.

Og det gjør jeg også som representant
for alle dine svenske kolleger.

Du har skrevet så mye fantastisk musikk.

Din følelse for musikk og for
kunstformen vår er helt spesiell og unik.

Det er med ekstra varmt hjerte
jeg minnes de nydelige konsertene -

- du gjorde sammen med
vår venn og kollega Rikard Wolff.

Det var helt fantastisk.

En stor gratulasjonshilsen til deg, -

- men en enda større
hilsen til alle oss andre -

- som får glede av din musikk
og din kreativitet.

Ha en aldeles nydelig kveld!

Hyggelig med en hilsen
fra Eva Dahlgren.

Ja, det var fantastisk.

Er det litt spesielt å se seg tilbake
og tenke på at du har møtt -

- så mange mennesker?

Ja, det er det.

Det er jo når jeg ser meg tilbake
og ser på albumene og sangene ...

Jeg har vært med på veldig mye.
Jeg har vært med ganske lenge.

Jeg ser meg ikke mye tilbake, men
når jeg gjør det, tenker jeg: Hjelp.

Jeg har hatt flaks i livet.

Du begynte for alvor å skrive
melodier med "Københavnerkneipe".

Det har du omtalt
som et vendepunkt. Hvorfor?

Det var den første sangen jeg skrev.

At det gikk an å lage både tekst
og melodi, snudde noe for meg.

Da så jeg at det var mulig.

En annen som holder den sangen høyt,
er en ung artist fra Nesna.

Hun har gjort det stort i USA
med musikk i Grey's Anatomy.

Hun opptrådte på legendariske
The Tonight Show med Jay Leno.

Hun ser på det som en ære
å få lov til å synge den for deg.

Det er hennes favorittsang.

Hun kommer hjem i kveld
når hun får hylle deg.

Damen jeg snakker om, er Ida Maria.

Hun skal synge "Københavnerkneipe".

Gleder meg.

Vi hadde gått langt
i gamle brosteinsgate.

Brosteinsgate
e ikkje lagd for stilett.

Vi gikk der husan står trangt.

Vi behøvde ikkje å prate.

Det va sommer,
og vi gikk sammen ganske tett.

Du fikk se ei kneipe. Vi gikk inn
ei dør og ned nån trinn.

Dit kor aldri sommeren lukkes inn.

Vi trengte kanskje litt tid
tel å venne oss tel mørket.

Her va bare duse lampe tent.

Her hadde dagen tatt fri.

Her va rått og ingen tørke.

Vi fant et bord
kor høsten bodde permanent.

Københavnerkneipa
fant vi inn ei dør og ned nån trinn.

Dit kor aldri sommeren lukkes inn.

Ho kan ha vært 16 år
der ho kom imella bordan.

Bleik og vever med fortynna blikk.

Ho hadde langt, slitent hår.
Og ho leita etter ordan.

Spurte lavt etter penga tel en trikk.

Københavnerkneipe-kelner'n
bad ho gå et anna sted.

Vi bad jenta om å sett sæ ned.

Æ sa så vidt et par ord

før ho nesten vart på gråten.

Spurte om ho kunne få ei øl.

Sa ho kom hit i fjor.

Klassetur med danskebåten.

Æ hørte nu at ho
va nordnorsk som mæ sjøl.

Sa ho kom fra Senja.

Fra et værhardt lite feskevær.

Sa: Det storme ennu hardar her.

Da vi endelig gikk,
så jeg gjennom kjellerruta

at ho igjen gikk rundt
og tigde mynt og børst.

Ho nådde aldri nån trikk.

Kom sæ sikkert aldri ut
av kneipa der.

Ho hadde gått for lenge tørst.

Vi hadde gått langt
i gamle brosteinsgate.

Brosteinsgate
e ikkje lagd for stilett.

Ida Maria!

Det var utrolig fint, altså!

-Ja.
-Det var fint!

Hva tenker du når
du hører en sånn versjon?

Det var veldig, veldig fint.

Jeg har sånn sans
for uttrykket til Ida Maria.

Det er ordentlig rart
å høre sangene gjøres av noen andre.

Det har jeg ikke gjort noe særlig,
og det er virkelig fantastisk.

Da tror jeg liksom
at de fins på ordentlig.

Ja.

Det er på tide å offisielt innlemme
deg i Rockheim Hall of Fame.

Det er på tide.

Til å gjøre det, har vi
en countryartist fra Steinkjer -

- som har gjort
nydelige versjoner her før.

Nå er hun her for å innlemme deg.
Ida Jenshus!

Hei! Så hyggelig!

Kjære Kari. Jeg ble
utrolig glad for å bli spurt om -

- å være den som skulle
innlemme deg i Hall of Fame.

Du er en fantastisk artist.

Når jeg tenker på deg,
så tenker jeg på en sterk stemme.

Det føles som om du
alltid har noe å melde, -

- noe på hjertet.
Du har noe du vil si.

I høst hørte jeg deg og det
fantastiske bandet ditt på Byscenen.

Og når du er på konsert og
får høre den låta du bare trenger ...

Plutselig kommer den.

Du begynte å synge
"Nytt imellom oss".

Det gjorde noe med meg.
Tusen takk for det. Du er helt rå.

-Gratulerer med dagen! Velfortjent!
-Tusen takk.

Tusen takk!

Det føles som
den beste måten å takke på -

- er å synge en sang.

Det er en av de
tidligste tekstene jeg skrev.

Den handler om forventning,
om øyeblikk i et liv.

Petter Henriksen
har laget melodien til den.

Det er "Møte".

Æ kom for tidlig.

For første gang i livet

kom æ for tidlig.

Det va tolv minutter igjen.

Æ begynte å gå dine gate.

Det regna.

Et regn som sekkert Gud,
staten og politiet va sammen om.

Og hæren.

For så sterk forventning e forbudt.

For så sterk forventning e forbudt.

Æ ville være vakker for dæ.

Æ ville ha munn
som en god og moden plomme

og øya mørk av visdom.

Men vindu i butikkan
gav mæ smale leppe,

viste mæ nån øya uklar av angst.

For så sterk forventning e forbudt.

Så sterk forventning e forbudt.

Så va klokka der, va klokka der.

Det tok syv hundre år før du åpna.

Men så stod du der,
så stod du der.

Og æ tenkte:

Det sterkaste,
det svakaste øyeblikk i ditt liv ...

Vil alltid gå over i et annet.

Rockheim ønsker å hedre -

- en av de viktige personene
som jobber bak kulissene.

Dette er en viktig pris som
deles ut til en hedersperson, -

- som får hjulene til å
rulle i norsk pop og rock.

Til å dele ut denne prisen:

Rockheims direktør Sissel Guttormsen!

Årets ærespris går til en person -

- som har satt dype spor etter seg
i vår hjemlige musikkbransje.

Han har jobbet
som artistmanager og impresario, -

- platedirektør og forlegger.

I løpet av et langt
liv i musikkens tjeneste -

- har han hatt viktige og sentrale
verv innen norsk musikkliv.

Lista over hans bidrag
til norsk populærmusikk -

- og populærmusikkhistorie
er lengre enn lang.

Årets Rockheim ærespris
går til Barry Matheson.

Tusen hjertelig takk.

Tusen, tusen takk.

Uten å nevne noen -
ingen nevnt, ingen glemt.

Men bare vit at det er
samarbeidet i vår bransje -

- som skaper de store resultatene -

- når det kommer til lansering både
i dette landet og i utlandet.

Tusen hjertelig. Hjertelig takk.

På 80- og 90-tallet
skapte Stage Dolls bølger fra Norge -

- gjennom England og helt til L.A.

Love Don't Bother Me er en av de
vakreste balladene i rockehistorien.

Jeg dro til rockemuseet
og bladde litt i arkivene.

Her er den breddfulle
historien om Stage Dolls.

Ingen norske grupper er vel tettere
sammenvevd med svett klinedans, -

- lighterballader og puddelfrisyrer
enn hardrockbandet Stage Dolls.

Mye av æren for dette
kan tilskrives Torstein Flakne.

Han og Ingebrigtsen spiller i Kids
på 80-tallet. "Forelska i lærer'n".

Hun er forelska i lærer'n!

Når The Kids blir oppløst, befinner
Flakne seg i rockete Hot Lips -

- med Terje Storli
og Erlend Antonsen.

Sammen danner de Stage Dolls.

Suksessen er et faktum når debutplata
blir nominert til Spellemannprisen.

Stage Dolls bytter trommiser like
ofte som Trump bytter rådgivere.

Erlend Antonsen slutter,
og inn kommer Steinar Krogstad.

Stage Dolls går i studio
for å spille inn Commandos.

De omfavnes av amerikanerne når
Love Cries klatrer til 46. plass -

- på verdens viktigste hitliste:
Billboard 100.

Stage Dolls turnerer USA på kryss og
tvers og nyter livet i Los Angeles.

Platen Stripped spilles delvis inn
i L.A., bl.a. Love Don't Bother Me.

I musikkvideoen dukker en stor,
men da ukjent stjerne opp.

Når skuespilleren ikke møter, må
regissøren ty til pur unge Kate Moss.

Love Don't Bother Me smeltet norske
fjortishjerter da den var med -

Og den samler fortsatt
nye YouTube-fans verden over.

Tiåret ble oppsummert
på Stories We Could Tell.

Og ny trommeslager: Steinar Krogstad
går ut, inn med Morten Skogstad.

Platen DIG viser et fornyet Stage
Dolls, som i likhet med Bon Jovi -

- har funnet ut at kassegitarer har
større troverdighet og tyngde.

20-årsjubileet ble markert med
en dobbel samle-CD: Good Times.

De går rett inn på VG-lista
med det nye albumet Always.

Stage Dolls
er norske hardrockhelter -

- som gjør at vi i all fremtid
kan spille luftgitar og headbange.

Her er de - Stage Dolls!

På hjemmebane.
Hvordan føles det -

- å bli innlemmet her - i Trondheim?

Jeg er forferdelig rørt.

Nesten så jeg ikke klarer å prate.

Dere har jo en eventyrlig karriere.

At Love Cries endte opp
som en kjempesingel i USA, -

- skyldtes nærmest en tilfeldighet.

Ja, det gjorde det.

Vi hadde en produsent
som het Bjørn Nessjø.

Han var til uvurderlig hjelp
for oss som musikkprodusent, -

- men også som
rådgiver/manager.

Han var i New York -

- for å prøve å få i gang
noen prosjekter han jobbet med.

Han var i et møte med en A&R guy.

De satt og spilte forskjellig musikk.

"Nei, det var ikke akkurat det ..."
"Nei, ikke den heller ..."

Han satt med en kassett
med Stage Dolls.

Til slutt hadde han ikke
noe annet valg enn å ta opp den.

Kassetten han hadde i lomma, -

- stod på Love Cries
og ikke på låt nr 1.

Han satte på den, og da
gikk han i taket med en gang:

This is what I want!
Og her sitter vi.

Dere opplevde jo
et svømmebassengliv i L.A.

Hvordan var den perioden da dere
bodde i L.A. og laget musikk?

Jeg husker ingenting, jeg!

Joda, jeg husker litt. Da vi kom dit
første gangen, ble vi litt sjokkert.

Vi kom jo med fly, og vi hadde
vært i Selbu dagen før og spilt.

Vi lander i Los Angeles og blir møtt
av det vi kaller en promobabe.

"Må gå ut dere nå,
så kommer jeg etter hvert."

Det var en svær kar som
begynte å ta fra oss bagasjen.

Vi ble jo redde,
vi hadde jo aldri sett sånt før.

Det var en limousinsjåfør som ville
legge bagasjen vår i limousinen.

Derfra og opp til hotellet
var det ganske interessant.

Vi kjører opp Sunset Boulevard
med boards hvor det står:

Hollywood Welcomes Stage Dolls.

Jeg skal ikke snakke for de andre,
men jeg stupte inn i minibaren.

Vi kommer jo rett fra Trondheim
og blir satt i et radiostudio.

Der sitter det en fyr
som tar imot oss og sier:

Hey guys, I'll ask you
a few questions. Don't worry.

Når låten er ferdig, sier han:
"Tell us about the band!"

Well, eh ...

Det var ikke så enkelt!

Men bak her sitter det en mann som -

- bodde noen år i Kenya,
i barndommen.

Han var meget bevandret i engelsk.

Steinar Krogstad. Han fikk
jo tilnavnet Steinar Rockstar.

Men det som skjedde
etter at vi hadde sagt våre well ...

Da kunne han lene seg litt fram
og si What he's trying to say ...

Egen tolk og trommis -
det er ikke dårlig.

Stage Dolls, dere var ikke
de eneste store på 80- og 90-tallet.

De har slått seg sammen for
anledningen, for de vil hylle dere.

Så dette er en helt unik trio.

De har tatt tak i
den første hiten deres.

De som skal hylle dere, -

- er Ole i'Dole, -

- Knut Erik Østgård fra Return -

- og den gode gamle vennen deres
Dag Ingebrigtsen fra The Kids.

Og låta er
naturlig nok Soldiers Gun.

I'll be leaving in the morning

in the cool morning breeze.

Young man,
the battle field is calling.

Fight for freedom, fight for peace.

They say I gotta do my duty.

Men of glory join in pride.

I gotta say goodbye to you, my love.

You never said big boys don't cry.

No, there ain't no sun
on a soldier's gun.

You can bet all your money,
I'd say a million to one.

No, there ain't no hope
as the sergeant blows.

We'll be marching forever
for the country we love.

Save your tears for our reunion.

Save your tears till I'm back home.

Keep my letters
real close to your heart.

Remember you're the only one.

There's a train in the morning.

Leaving everything behind.

Yeah,
there's a ghost train in the morning

to keep my memories inside.

No, there ain't no sun
on a soldier's gun.

You can bet all your money,
I'd say a million to one.

No, there ain't no hope
as the sergeant blows.

We'll be marching forever
for the country we love.

I'll be leaving in the morning.

Keep my memories inside.

Will you do it?
Oh yeah.

No, there ain't no sun
on a soldier's gun.

You can bet all your money,
I'd say a million to one.

No, there ain't no hope
as the sergeant blows.

We'll be marching forever
for the country we love.

No, there ain't no sun
on a soldier's gun.

You can bet all your money,
I'd say a million to one.

No, there ain't no hope
as the sergeant blows.

We'll be marching on forever.

Tusen takk!

Ole i'Dole,
Knut Erik Østgård fra Return -

- og Dag Ingebrigtsen fra The Kids!

Love Don't Bother Me var en låt
som smeltet mange fjortishjerter, -

- mitt hjerte også.
Den kom jo midt i 12-årsalderen -

- da "Frida" var en kinosuksess.

Den er jo blitt en klassiker.
Første gang jeg hørte låta, -

- tenkte jeg at den var på høyde
med Nothing Else Matters -

- og de store balladene
som er skrevet av hardrockband.

Hvem andre kan yte
denne låta rettferdighet -

- enn artisten som kom fra Oklahoma
til Norge og vant Stjernekamp?

Hans første møte med norsk musikk -

- var en livekonsert med Stage Dolls,
kjærestens favorittband.

Han ble svoren fan allerede da.
Her kommer Adam Douglas -

- med Love Don't Bother Me!

And we're dancing
to the beat of the drum.

Baby.

We're dancing in the morning sun.

Baby.

Like the moon,
we've been up all night.

Pretending everything's all right.

Heaven knows
we're like fire and light.

Baby.

You hold me like
I would run away.

Baby.

I
And I can't give you
the promise I'll stay.

Baby.

When you tell me
I don't really care.

And how I treat you is so unfair.

Girl, I have taken more
than I can bare.

I know I love you.
I tell you, honey.

Love don't bother me,

don't bother me.

Love don't bother me.

Love don't bother me,
don't bother me.

Love don't bother me,
don't bother me.

Don't bother me at all.

In a while
I'm gonna leave you alone.

You say time
will kill the pain when I'm gone.

Baby.

From the moment
I woke up and you're gone,

looking for a miracle cure,

you say
boy, with this you can't be sure.

This means forever,
it's now or never.

Love don't bother me,
it don't bother me.

Love don't bother me,
don't bother me.

Love don't bother me,
don't bother me.

Love don't bother me.

Love don't bother me,
it don't bother me.

Don't bother me at all.

And we're dancing
to the beat of the drum.

Baby.

Adam Douglas!

Jeg minnes mange svette kvelder på
skolediskoteket når jeg hører den.

Sterk låt! Det er på tide at vi
offisielt innlemmer Stage Dolls -

- i Rockheim Hall of Fame.
Mannen som skal gjøre det, -

- startet sin musikalske karriere
som trommeslager i The Edge, -

- et Beatles-, Creedence- og
Black Sabbath-coverorkester.

Siden hadde han
en liten proffkarriere i Rosenborg.

Med en eventyrlig fotballkarriere
er det naturlig at han ble -

- kommunaldirektør for kultur og
næring. Jeg snakker om Ola By Rise!

Det er en fantastisk ære
å få lov til å stå her -

- foran Norges rockemusikalske
svar på Rosenborg!

Det er rett og slett stor stas
å få lov til å stå her -

- med en skikkelig tung platesamling,
som minner om gamle LP-er, -

- og gi dere de synlige
og håndfaste symbolene på -

- at dere for evig og alltid er
innlemmet i Rockheim Hall of Fame.

Vær så god.

Rockheim Hall of Fame
har nå innlemmet Kari Bremnes, -

- Morten Abel
og ikke minst Stage Dolls.

Stage Dolls vil også gjerne takke
musikalsk, men det er ett problem ...

Stage Dolls har jo tre trommeslagere.
Vanligvis har man én trommeslager.

Alle tre trommeslagerne ville være
med og gjøre dette for dere i kveld.

Det valgte vi å løse på vår måte.

Så her er de - Stage Dolls!

I'll be leaving in the morning

in the cool morning breeze.

Young man,
the battle field is calling.

Fight for freedom, fight for peace.

They say I gotta do my duty.

Men of glory join in pride.

I gotta say goodbye to you, my love.

You never said big boys don't cry.

No, there ain't no sun
on a soldier's gun.

You can bet all your money,
I'd say a million to one.

No, there ain't no hope
as the sergeant blows.

We'll be marching forever
for the country we love.

I'm in love, still in love.

Oh-oh-oh.

I'm in love, still in love.

Oh-oh-oh.

I'm in love, still in love.

Oh-oh-oh.