Copyright (C) NRK

.

Opptak av simultanteksting

Vi har kommet til siste stopp
av uka vår i Øst-Finnmark, -

- vi er i unike Vardø. Teknisk sett
er vi i en annen tidssone.

Så langt øst
at klokka egentlig er 21.45.

Byen er fylt av koselige,
gjestfrie og imøtekommende folk.

De bor i et særdeles spektakulært
miljø, det må man bare kunne si.

På 1600-tallet
var det ikke særlig trivelig.

Det er Norges hekseby nummer én.

Over en periode ble over 90 mennesker
brent levende på bålet her -

- etter å ha blitt dømt for
å ha drevet med trolldom.

Der er heksemomunentet. Vil du høre
mer om Ingeborg, som er en av dem -

- som ble dømt til døden på bålet,
så bli med oss i Norge nå.

Vi er inne i minnehallen
på Steilneset minnested.

Det henger 90 minneplaketter for dem
som fikk gjennomgå grusomme skjebner.

Deriblant Ingeborg.
Synnøve, hvem var hun?

Hun var en helt vanlig kystkvinne.
Gift, vi kan anta at hun var -

- mellom 40 og 50 år. Kom fra
Makkaur, området rundt Båtsfjord.

Hvorfor har hun en minneplakett?

Hun ble navngitt i andre forhør
der kvinner var for å ha deltatt -

- på en ganske heftig sankthansfest
med djevelen som vertskap.

De så grusomme ting
og likte ikke fyll på den tiden.

Da navnet hennes kom opp,
havnet hun hos myndighetene.

-Hva svarte hun?
-Hun benektet det.

Mente at hun ikke hadde hatt noe med
det å gjøre og var med på noe sånt.

-Hun ble navngitt av andre?
-Ja, av andre kvinner -

- anklaget for det samme. I og med
at Ingeborg ikke fikk til å samle -

- 12 respektable borgere som
kunne fortelle om hennes uskyld, -

- spurte hun om
å få gjennomgå vannprøven.

-Man måtte ha vitner på dette?
-Ja, gjerne for at resten av -

- samfunnet skulle se
at hun ikke gjorde noe galt, -

-noen som kunne gå god for henne.
-Du får vite hva hun valgte etterpå.

Vi står fortsatt på festningen,
jeg har med meg Rune her.

Til vanlig er du forfatter
og historiker ved UiT.

Det er ikke for mye å si at du kan
det som er å kunne om Vardø-heksene?

En voldsom historie som gjør
voldsomt inntrykk når man leser -

- de gamle rettsprotokollene som
utrolig nok er bevart fra 1600-

- tallet. Stedet har norgesrekord
i antall heksebrenninger.

Ikke bare norgesrekord, en av de
verste plassene i hele Europa.

En stygg og brutal type
menneskeforfølgelse -

- det er spennende å studere,
men som kan være kraftig kost.

Det vi ser rett over fjorden,
er Domen, det var der det var fest -

- på midtsommeren.
De danset og drakk.

Satan spilte selv på den røde
fiolinen sin. Trodde folk på det?

Ja, på denne tiden var det folk
i hele Europa som trodde på trolldom.

Det ligger bak hele forfølgelsen.

Dette er ikke eventyrfortelling,
det står i justisprotokollene.

Santhansaften 1662 ble det holdt
en berømt heksesabbat her.

Da sabbaten var over, tok Satan
hver og en med på guidet omvisning -

- i helvete,
gjennom et hull som fortsatt er der.

-Det var først fest, så omvisning?
-Ja, vi får lange historier om -

- en lang vei ned en dyp dal
og et vann der vannet kokte.

De forteller det som skjer der,
rettsapparatet var opptatt av det.

Alle som besøkte helvete,
ble brent her.

Jeg blir nesten skjelven,
ikke bare fordi at det er kaldt.

Synnøve fortalte at Ingeborg, som du
forteller om, ville ta vanntesten.

Det er faktisk noe i det? Kaste henne
på sjøen og se om hun flyter?

Ellers er hun heks?

Ingen steder har vanntesten vært
brukt så mange ganger som under -

- hekseprosessene her. 30 ble kastet
på havet. Alle besto prøven.

-De ble brent.
-Det er så drøyt.

Vi hører mer om monumentet
vi ser herfra, der får vi vite mer -

- om Ingeborg, jeg er spent på
hvordan det går med vanntesten.

Vi har bevegd oss ut. Vi skal høre
mer om Ingeborg, som beskyldes -

- for å ha hatt en pakt med djevelen.

Hun kunne ta vannprøven eller ikke.
Hva valgte hun?

Hun valgte den. Det er en test
som myndighetene anså som en måte -

- å bevise om man var skyldig.
Kvinnene ble kledd nakne.

Bundet på hender og føtter
og kastet ut.

Om de var skyldige, ville vannet
støte dem fra seg så de fløt.

Var de uskyldige, sank de og druknet.
Ingeborg fløt selvfølgelig.

Hun ble hentet opp
og ført til fangehullet igjen.

Hva skjedde videre?

Hun gikk gjennom et pinlig forhør,
de brukte tortur for å presse frem -

- en form for bekjennelse
eller tilståelse.

Ingeborg har vært i en tilstand
der hun kanskje gikk i seg selv -

- og tvilte på det hun benektet. I
første pinlige forhør erkjente hun -

- å ha spist en fisk
som gjorde henne dårlig.

Hun sa ingenting om at det hadde
gjort at hun var trolldomskyndig.

-Det mente hun jo at hun ikke var.
-Hva gjennomgikk hun da hun tvilte?

Det kan være en vanlig tvil om
hvorvidt hun var skyldig eller ikke.

Vannprøven var en gudsdom.
Man hadde en forestilling om -

- at både Gud og djevelen hadde
en annen tilstedeværelse enn i dag.

Det kan ha skapt indre tvil sammen
med torturen, slik at det ble -

- presset frem ting de ville høre
for å slippe å bli torturert.

-Hvilke metoder fantes?
-En pinebenk, der de strakk henne.

Klippet med glødende tenger,
fikk etsende svovel på brystet.

Vi får vite mer om Ingeborg om litt.

Vi skal se på en benk først.

-Dette er en pinebenk?
-En strekkbenk.

Her kalte man den pinebenk,
man pinte kvinnfolkene.

Du brukte ikke den til dette,
du bygde den til et heksespel?

Ja, til "Ondskapens makt",
en nøyaktig kopi.

Sånn at det ikke er tvil om
at dette er en rekonstruksjon, -

- er Kjell Odin her,
vi vet at han ikke er heks.

-Det vet vi jo ikke.
-Er det en nøyaktig gjengivelse?

Det er akkurat det
som fins i protokollene.

Det kalles for "pinebenk"
i protokollene.

Det har nok vært der,
akkurat denne benken kjenner vi fra -

- torturkamre over hele Europa
i trolldoms- og heksesakene.

En god illustrasjon på hva
mange av kvinnene gjennomgikk.

Noen menn også, som ble utsatt for
brutal tortur for å tilstå -

- de fantastiske historiene. Man
kommer ikke unna tvang og tortur.

Du har bundet ham fast
på føtter og hender?

-Ja, så tok de ...
-Ikke dra den for langt.

De strakk ham, han blir litt lengre.

Går det bra? Du ligger ikke godt?

Nei, ikke godt.

Da de lå der, var kvinnene bare.
De la svovel på brystene -

- for å få dem til å bekjenne sin tro
til djevelen, det var viktig.

Hvem som helst innrømmer noe slikt
under slike omstendigheter?

Ja, det er viktig for
å forstå hekseprosessene.

Brutal psykisk og fysisk tvang
hele veien gjennom.

Ut fra denne torturen må vi forstå
mange av de fantastiske historiene.

De spør "var du i helvete",
så sier de at fikk omvisning her.

Vi hører hva torturen
gjorde med Ingeborg.

Vi er inne i Flammehuset,
som også er en del av minneplassen.

Hvorfor står det
en stol med flammer der?

Det er en kunstner som har skapt den.

Hun hadde en tanke om bl.a. familie,
traumer og særlig kvinner og traumer.

Hun har skapt flammene, det er en
symbolikk her, uten å si mer om det.

Hva skjedde med Ingeborg?

Etter det første pinlige forhøret
ble hun sendt i fangehullet.

Man hentet henne ned til nye forhør,
det var også pinlige forhør.

Hun hadde bekjent noe, de ville få ut
av henne hvem andre som var sammen -

- med henne på festen,
hennes medsammensvorne.

Det skjedde gjennom
knallharde forhør med hardere tortur.

Dessverre døde Ingeborg under tortur,
det ble ikke avsagt dom i saken.

Hva skjedde med liket?

Etter at hun var død,
ble hun slept ned til retterstedet.

Vi antar at det er her, men vet ikke
sikkert. Stor sannsynlighet.

Brent med kvinnene
som ble brent levende.

Det var 20 kvinner i saken,
som involverte Ingeborg.

De ble selvfølgelig brent levende.

Hvorfor brant man likene,
hvorfor gravde man dem ikke ned?

Man hadde en forestilling om
at ild hadde en rensende effekt.

At de ble kvitt pakten med djevelen.

Det eneste som kunne
ta knekken på den

Som kunne redde sjelen til Ingeborg,
for det handlet om det også.

Dette var ingeborg sin historie,
men her inne får man også se -

- de andres historie.

Det er altså 91 forskjellige
historierer i Vardø.

Mange gode grunner til å dra hit,
dette er én. Jeg anbefaler det.

Men i 2018 i verdens rikeste land
er dette absurd og fjernt.

Vi vil alle lete etter
logiske forklaringer.

Det finnes historier om hekser
som har sagt at de kunne fly.

Fløy fra Vardø til Bergen på en dag.
Så vitenskapsfolk lager nye teorier.

Dette store gresset er strandrug,
som likner litt på vanlig rug.

Det blir som vanlig rug lett infisert
av den giftige snyltesoppen melrøye.

Dette er melrøye, det ser ikke så
forskjellig ut fra vanlige gressfrø,-

- men de er grå eller svarte
og litt større enn egentlige frø.

Problemet med melrøye er at den
kan være giftig, dødelig giftig.

Noen gir ulike symptomer,
andre er helt ufarlige.

Er man dum nok til å spise det, kan
man få en av de fæleste sykdommene.

Melrøyeforgiftning. Du kan risikere
at fingre og tær blir svarte -

- og ramler av eller ekstreme kramper
der kroppen krøller seg sammen.

Stoffene er nært beslektet med LSD
og gir hallusinasjoner.

Prøver vi å koble melrøye sammen
med hekseprosessene i Finnmark, -

- er det ikke snakk om at heksene
lærte trolldom på noen slags skole.

De sier eksplisitt at de fikk troll-
dommen i seg ved å spise den i grøt.

En grøt med svarte korn.
Dette er svarte korn.

For meg er sammenhengen mellom
hekseprosessene og melrøye opplagt.

Du ser det tydelig i Finnmark.
De spiser det og får symptomer.

Historikere vil ikke
nødvendigvis være enige, -

- men de har heller
ingen kompetanse på soppforgiftning.

-Rune, du kjenner Torbjørn fra før?
-Ja, botaniker.

Han underviser på heksekurset
vi skal ha ved UiT til høsten.

Han har ingen peiling
på historiske forklaringer.

Jeg er uenig i dette, men det
sier litt om at alle vitenskaper -

- er interessert i denne tematikken.

Historikere, naturvitere,
jurister, psykologer osv.

Alle møtes i et fantastisk heksekurs.

Heksegryte av kunnskap og teorier.
Du har også latt deg fascinere.

-Du arrangerte en konferanse?
-Ja, heksekonferanse.

Heksemesteren var selvfølgelig med.

Vi hadde fire konferanser,
fikk stor oppmerksomhet.

Kanskje spesielt utenlands.

Vi snakker om
heksebegrepet historisk.

Det er konkrete saker.
Trolldom og svartekunst.

Men ordet heks og heksebegrepet
lever i beste velgående?

Ja, det er ikke bare i Disney
eller magiske hekser, -

- det er at man kan få et slags
heksestempel om du sier noe -

- som allmennheten ikke liker.
Eller du går i fakkeltog.

Vi ser, kanskje spesielt for kvinner,
at du blir urokråka.

Ikke får jobb. Blir sett ned på,
kanskje spesielt i småsamfunn.

Representerer ordet heks en funksjon?
Holder kvinner nede?

En høyrøstet politiker
følte seg jo utsatt for heksejakt?

Får du stempelet på deg,
blir du sett på som vanskelig.

Kanskje litt opprørsk.

De som ble plukket ut, var det.

Jeg tenkte på om heksene
fra 1650-tallet kan ha vært -

- tidlige feminister?
-Kanskje ikke helt det.

Men mange prosesser starter
som nabo- eller familiekonflikter.

Disse kvinnene er munnsterke,
frekke i kjeften. De tar igjen.

De tar igjen mot øverigheten.

Det virker som de representerer
et opprør i Finnmark -

- mot bergenseliten og øverigheten.

Tøffe damer som utfordrer den
patriakalske samfunnsstrukturer.

Det tåles ikke.
Så blir de demonisert.

På tiden har man djevellære,
derfor har man hekseprosesser.

Dette er trekk man
kanskje setter mer pris på i dag.

Har mer respekt
for munnkjappe damer i dag.

Mange ulike forståelser av
heksebegrepet.

Noen ser det som noe bra.

Vi har et teaterstykke i Sarpsborg.
Se på dette.

Her sitter vi
og er rette i ryggen ...

-Vet ikke om jeg får det til ...
-Jo da!

Ser ganske vanlige ut, mulig de
har noen flagrende skjerf og sånn.

Hekser er kloke mennesker,
har ingenting med ondskap å gjøre.

Det finnes ikke onde hekser,
det er bare i eventyrene.

Kunne kanskje lese menn.
Du sier én ting, men har det sånn.

Kan få dem til å gjøre en ting
de ikke ville, uten å si det ...

-Kan hende det er det de kaller magi.
-Det er manipulering, det ...

Det liker vi heller ikke.

Fordi da tør man å være seg selv.
By på alt man har i seg.

Avvike litt fra normen
hvis man vil det.

Hvor farlig kan det være?

-Lage fred på jord.
-Ja! Akkurat det jeg skulle si.

Det er banalt, men enkelt.

Du har tatt på deg hekseskoa!

-Er det flott å bli kalt heks?
-Nei, det er faktisk ikke det.

-Media, ikke akkurat deg ...
-Ikke NRK. de andre.

Kan drive en form for heksejakt.

Det er litt mer alvorlig.

Folk ser kanskje på hekser
som en slags Disney-heks, -

- men i anstendighetens navn tenker
jeg at det vi har opplevd historisk,-

- og det vi ser i andre land,
er veldig alvorlig med heksestempel.

Har stor plass i historier,
er det plass til den type heks også?

Ja, hvis du har hele bildet med seg.
Men har folk historien med seg?

Man må ha det i bunn,
og kanskje følge med i verden.

-Hva tenker du om Disney-hekser?
-Man må ha hele historien med seg.

Det vi ser her i Vardø, historisk
sett, er en kamp på liv og død.

Det er blodig alvor.

Samtidig er dette noen av de
viktigste underholdningsikonene.

Man må skille underholdning
og blodig alvor, -

- og en type menneskeforfølgelse som
vi fortsatt ikke er blitt kvitt.

Det foregår for fullt i verden i dag.
Flere er brent i etterkrigstiden -

- enn i hele Europa
enn på 1500- og 1600-tallet.

-Hvor skjer det?
-Særlig i afrikanske land, -

- som vi kaller relativt moderne.
Kenya, Tanzania, Kongo og Sør-Afrika.

Flere tusen kvinner blir brent
for litt av det samme -

- som de ble brent for her
på 1500- og 1600-tallet.

Amnesty, kvinnegrupper
og andre prøver å ta det opp, -

- der kan vi komme inn med
vår historiske kunnskap.

Unik for Vardø sin del. Til slutt,
er det mer å finne ut om dette?

Det er viktig å understreke
at Finnmark har noen av -

- de beste rettskildene
fra 1600-tallet.

Derfor vi kan ha minnemonumentet her.

Forhåpentligvis er det mer
å hente, både av nytt stoff -

- fra København og andre arkiver,
men også nye spørsmål til det vi har.

Takk for at dere kom og fortalte
historien om Ingeborg og de andre.

Tusen takk til alle
som har stilt opp her i nord.

Neste uke skal vi ut på tokt.

Fra Sunnfjord på mandag.
Se på det. Hei så lenge.